Mina tankar om spelet PokémonGo

Något hände i stadsbilden runt den 16 juli.
Människor med mobiler promenerar, sladdar till extra batteri ned i fickor syns, och folk går, går och går. Man snurrar, stannar till, tittar upp fnissar ibland. Några cyklar, lite långsamt, hela tiden handen om mobilen. Rörelserna sker i zickzack eller ibland i varv och cirklar. Stadens rum verkar ha fått ett magiskt innehåll av digitalt slag.

Samtidigt kommer det fler och fler blänkare i sociala medier, om Pokemonszombies och så vidare. Jag ser humor, jag ser ilska och frustration i inlägg bland annat via Facebook, och jag, jag blir så nyfiken.

pokemon på gågata i stadsparken

Spelet PokémonGo släpptes i Sverige 16 juli, jag laddade hem det dagen efter, promenerade därefter förbi Dunkers och såg då att något mycket synligt och märkbart hade hänt. Jag kunde räkna in att mellan 50-60 människor satt på murar och trappor, småpratade, tittade i skärmar, blickade upp. – Vad gör de? – Vad händer? De spelar Pokemon!

Spelet som är gratis, kan användas i smarta telefoner och plattor. Med hjälp av tekniken, GPS samt augumented reality (AR) – förstärkt verklighet, dyker det upp figurer, Pokémons på din skärmkarta. Det burrar till i mobilen, då figuren är i din närhet. Du fångar Pokémons genom skjuta iväg små Pokéballs med fingret för att träffa figuren. Lyckas du, läggs denna Pokémon till din lista, du får poäng och kan därefter söka vidare. Via Pokestops behöver du se till att fylla på ditt förråd av bland annat Pokéballs och här kan du också släppa – lures för att locka till fler Pokémons under en halvtimme. Ser du ett Pokéstop med girlanger, då har någon annan släppt en – lure och du kan passa på att gå dit för att också fånga extra Pokémons.

Titta gärna på klippen från YouTube “Matgee”, (Johan och Ludvig), som med sin son gjort några informationsfilmer om spelet, här är del 1, del 2 här, (fler delar finns).

Hur vill jag då använda spelet i undervisningen?

Som jag funderat över detta, för jag förstår att många, många elever har spelat PokémonGo sista månaden. Att inte låtsas om detta faktum känns som om jag missar flera lärandetillfällen.

Jag, som pedagog, kan inte lägga något lärande innehåll till platserna med AR, men vi kan dra in spelet i klassrummet och bland annat ha reflekterande och språkutvecklande samtal och diskussioner.

Tidigare har jag testat både TURF, Everytrail, X-note och Minnesmark samt QR-koder. Nu tar jag ett fokus i detta som är både, bilder, figurer med innehåll, platser, promenad och rörelse, samtal, nya möten, strategier, nya platser med fina fokus till exempel statyer osv.

Så här tänker jag nu för eleverna,

  • Berätta för varandra hur delar av spelet går till. Den ena lyssnar, den andra förklarar och får ställa frågor efterhand. Använd gärna EPA eller använd “Frågeskal” från Dylan Wiliam
  • Skriv instruktioner för hur delar av spelet fungerar.
  • Vilken figur är bäst och varför? Samtal om egenskaper hos figurerna men också om de egna.
  • Läs instruktioner och förklaringar på engelska. Vilka nya ord finns?
  • Skriv twittertexter med högst 140 tecken som berättar om upplevelser kopplat till spelet. Till exempel “Mamma tjatar. Ut o gå. Kläcka ägg, ana figurer i gräset. Snurra kartan. Titta på statyerna. Fånga kluringar. Nå nya levlar. Prata med nya folk. #PoGo“ – Samla korttexterna som i gemensamt dokument. Läs och fråga varandra om innehållet.
  • Vilka risker och vilka fördelar finns med spelet? Träna på att argumentera för och emot. Titta gärna på vad som står om spelet i massmedia, eller gå hem och intervjua mamma och pappa. Be till exempel att få 3 argument för och 3 emot. Sociala medier har överösts med dem.
  • Vilka orsaker finns till händelser och vilka konsekvenser får det? Koppla till exempel till risker och möjligheter.
  • Välj en bild från sociala media, berätta varför du tycker den är bra och vad den säger dig. Det finns till exempel en med Pokémonsspelare som vandrande zombies. Blir man som spelare en vandrande icke-kontaktbar “zombie”?
  • En konstnär och flykting, Moustafa Jano från Syrien har kopplat ihop figurerna med foto från Syrien, se här.  Sök via : Syria Photos and Pokémon figures och tolka bilderna.
  • Hur tror du att liknande spel skulle kunna utvecklas?

Detta är bara några tankar som snurrar några dagar innan skolstart.
Ser att många av förmågorna också kan tränas i arbetet med spelet.

Världen, leken, rörelsen, språken och mötet – allt kan vi hitta här.
Sedan kunde jag ju inte låta bli att göra en ny GOTD om spelet som finns här.

/Inger Edforss-Fuchs, Västra Ramlösa skola