Så här hanterar International School of Helsingborg stress

Nytt år och ny termin. Julledigheten är slut och det är dags att återvända till skolan och arbetet. Men för många innebär skolstarten en ny termin av stress. På International School of Helsingborg (ISH) vill de ändra på detta. Där har de arbetat med stress sedan år 2018.

Prao – ett gyllene tillfälle att normspana

På Varagårdsskolan i Bjuvs kommun används praon som ett sätt att möjliggöra arbete med normer och värdegrund utanför skolans väggar.

”Bli ditt bästa jag” ger bra resultat

”Bli ditt bästa jag” har som mål att göra fysisk aktivitet till en naturlig del av barnens vardag. Efter en utvärdering kan skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg konstatera att verksamheten har gett resultat på flera plan.

Dopning ett problem för skolan?

Ungdomars längtan efter en snyggare kropp i kombination med ett socialt tryck i träningslokalen kan vara en av inkörsportarna till dopningsmedel.

Arbeta med ANDTS i ditt klassrum!

Hur kan skolan arbeta med att förebygga användningen av alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel (ANDTS) bland eleverna? Tanken med denna blogg är att försöka inspirera och underlätta pedagogens arbete med ANDTS i klassrummet.

Som lärare är du elevernas förebild

Kränkande behandling och mobbning är ingen lätt sak att hantera. Vi i Olweusgruppen är ute på skolorna och träffar många lärare som gör ett fantastiskt jobb. Men ibland behöver vi alla hjälp av någon utifrån som kan se med nya ögon.

Vad gör hälsopedagogerna på Drottninghögsskolan egentligen?

En fråga som dykt upp under studiebesöken på Drottninghögskolan har varit: ”Vad är en hälsopedagog egentligen?” Ja, vad är vi för några? Och vad har vi för roller på skolan?

Snacka om att rivstarta terminen

Att vara en av projektledarna i Hjärna-puls-glädje är något av en drömtjänst. För ja, det finns sådana i lärar-Sverige. Och jag har den på Drottninghögsskolan.

Samtalet är pedagogens bro

Samtalet kan vara fullt av möjligheter till nya relationer. Språket är vår väg, ett verktyg för brobygge i tider där kategorierna blivit viktigare än orden som kunskapsbärare.

Men du har inte sittplatser till alla!?

En del av Hjärna-puls-glädje är att skapa förutsättningar för en högre måluppfyllelse genom ökad god hälsa. Projektet är inte enbart ett hälsoprojekt utan även en modell för inkludering av eleverna. Genom att låta eleverna använda sig av flexibel sittning ger vi dem möjlighet att arbeta utifrån det sätt som passar dem bäst.