Unga Klara knyter samman skola och scenkonst

Nu landar Unga Klara på Rydebäcksskolan. Unga Klara är Sveriges nationella scen för barn och unga och i samband med deras besök kommer hela högstadiet, delar av mellanstadiet samt lärare få se föreställningar och delta i workshops. Under resten av terminen och läsåret kommer också övriga årskurser på skolan att få möta scenkost på olika […]

Barns rätt, språkutveckling och skapande i förskoleklass

Fyra förskoleklasser med 88 barn på Maria Parkskolan arbetade under förra läsåret med barns rätt, språkutveckling och estetiska lärprocesser i ett gemensamt Skapande skola-projekt. Med projektet lyckades man skapa ett inkluderande arbetssätt som lett till ett fördjupat lärande för eleverna samt en vi-känsla och samsyn över alla de fyra klasserna.

Planering och lärmiljöer

Vi tänkte börja årets bloggande med att visa hur våra lärmiljöer ser ut just nu och samtidigt berätta om vår planeringsdag från december. Välkomna till en ny termin med oss i Ödåkra! Häng med! 

De gör musikal av lokalhistoria

Klass åtta på musikgrundskolan Synkopen i Helsingborg står både som skådespelare, manusförfattare och musiker när musikalen ”Giselas gåva” visas på Fredriksdal i samband med att museet fyller 100 år.

Moodle School i praktiken

Under ett retoriktema använde Camilla Göransson, lärare i svenska och engelska, sig av Moodle School för att skapa individuella och digitaliserade prov. Här delar hon med sig av både tips och material.

En resa till vikingatiden

Som en del av vårens ämnesövergripande tema har pedagogerna och eleverna på Tågaborgsskolan i Helsingborg använt green screen för att kunna kliva in i vikingatidens mytomspunna värld.

Retorik- och jämställdhet på Gantofta skola

På Gantofta skola arbetar stora delar av högstadiet med retorik och jämlikhet i ämnet svenska. Den pedagogiska planeringen kan ni läsa här. Målet med detta är att eleverna är ett hålla ett eget enskilt tal. De får välja mellan argumenterande tal, informativt tal och hyllningstal. De lär sig också grundläggande begrepp inom retoriken.  Det kommer […]

LärarinnanGöransson är tillbaka

I det här inlägget kommer ni läsa om mitt möte med Prins Carl-Philip, hur jag har arbetat med språk- och litteraturhistoria, grannspråk och författarprojekt. I höstas blev jag återigen nominerad till Guldäpplet för tredje året och i samband med det blev jag uppbjuden till Skolforum i Älvsjö.

Barns relationer till de offentliga rummen

I år är vi mycket nyfikna på hur barnen möter och undersöker offentliga rum. Vi vill att våra barn ska ta plats i de offentliga rummen, att barnen ska få synas i samhället och att de ska få uppleva att de är världsmedborgare.

Ett berättandeprojekt med förskoleklassen

Syftet med processutbildningen för förskoleklassen under våren 2016 var att lyfta förskoleklassen som sin egen skolform och identitet utifrån skolverkets förtydligande mål. En av sex skolor som deltog var Maria Parkskolan.