Barns relationer till de offentliga rummen

I år är vi mycket nyfikna på hur barnen möter och undersöker offentliga rum. Vi vill att våra barn ska ta plats i de offentliga rummen, att barnen ska få synas i samhället och att de ska få uppleva att de är världsmedborgare.

Ett berättandeprojekt med förskoleklassen

Syftet med processutbildningen för förskoleklassen under våren 2016 var att lyfta förskoleklassen som sin egen skolform och identitet utifrån skolverkets förtydligande mål. En av sex skolor som deltog var Maria Parkskolan.

Uppdatering av deckartemat

Här följer en liten uppdatering av vad jag och eleverna i årskurs sju (detectivestarsgantofta) och åtta (deckarstjärnorna) har jobbat med. I föregående inlägg fick ni veta hur jag har valt att arbeta med deckare denna gång. I förra inlägget fick ni möta kammaråklagare Eleonora Johansson. Jag bjöd ytterligare två experter kriminalinspektör Anders Cato och kriminalförfattaren […]

Nytt deckartema på nytt sätt

Det var ett tag sedan ni läste något inlägg av LärarinnanGöransson. Mina elever  i årskurs 7 och 8 på Gantofta skola arbetar med deckartema. Ni som har följt mig ett tag vet att jag har arbetat med temat tidigare men nu gör jag det på ett annorlunda sätt. Eleverna tävlar i Webbstjärnan och berättar varje […]

Berättelsen om vår resa mot filmen om Titanic

Syftet med processutbildningen för förskoleklassen under våren 2016 var att lyfta förskoleklassen som sin egen skolform och identitet utifrån skolverkets förtydligande mål. En av sex skolor som deltog var Högastensskolan.

Utmanande lärmiljö för både barn och pedagoger

På Maria Park förskola tillåts barnen att uttrycka sig på många olika sätt. I mötet mellan barn, material och plats utmanas barnen och lärmiljön växer fram och förändras hela tiden utifrån barnens behov. På förskolan är pedagogerna nyfikna och lyfter varandra. Här finns alltid någon att bolla nya idéer och funderingar med och en känsla […]

Pedagogisk verksamhet året runt – går det och hur synliggör vi det?

Sommarens sammanslagning och semestrar närmade sig med stormsteg. Ingen vecka är den andre lik och det är omöjligt att försöka ha en pedagogisk verksamhet, eller? Är det möjligt att bedriva ett sommarprojekt utifrån barnens forskningsintresse med en röd tråd även när det är sommar eller ska vi bara överleva? Av olika anledningar så som att […]

Att förstå sig själv genom bildskapande på gymnasiesärskolan

Christel Jönsson är bildpedagog på gymnasiesärskolan på Filbornaskolan i Helsingborg. I ett skapande projekt om staden har hennes elever fått möjlighet att förstå sig själva och sin omgivning. Christel har tidigare arbetat som bildpedagog på Dunkers kulturhus och har även en egen konstnärlig verksamhet. Men när hon började arbeta med eleverna på särskolan kände hon sig lite […]

Musikgrundskolan Synkopen utmanar sig själv med Skapande skola

På musikgrundskolan Synkopen i Helsingborg är pedagoger och elever experter på musik. Under förra läsåret gick skolan utanför sina ramar och lät även andra estetiska uttrycksformer ta plats genom en satsning inom ramen för Skapande skola.

Kulturprojekt på schemat

– Det är det jag menar när jag säger att de skapande processerna är livsnödvändiga! säger Sanna. I tre år har Sanna och kollegan Ulrica arbetat med olika typer av skapande projekt med förskoleklassen och från och med i år har skolan bestämt sig för att fortsätta genomföra ett kulturprojekt varje läsår med alla barn […]