Stumfilmer om kamratskap med Skapande skola

En gång i veckan under 14 veckor träffade elever från Gantofta skola tre personer från Kulturhotellet för att arbeta med stumfilmer om kamratskap. De fick under arbetet lära sig om alla olika delar i en filmproduktion, såväl förarbete som filmning och redigering.

Dammhagskolan och Pegasus trädgård

Under höstterminen 2015 påbörjades planerna för ett samarbete mellan Dammhagskolan F – 3 och Staffan Björklund i Hög och Pegasus trädgård, Kävlinge kommun. Vi skulle använda oss av skapande arbete, teater/drama och ekologi för att inspirera elevernas språkutveckling, fantasi och lärande. Under vårterminen har samtliga 9 klasser (175 elever i årskurserna F – 3 samt […]

Barns delaktighet synliggörs genom konstprojekt

Barn och pedagoger från S:t Jörgens förskolor har samlats i foajén på Dunkers kulturhus. Förskolornas 147 barn har alla deltagit i ett konstprojekt där skapandet tog avstamp i barns delaktighet och förskolornas tema ”Barns relationer till en plats”. Dunkers blev den gemensamma platsen. Barnen har skapat i ateljén och de har också utforskat byggnadens inre […]

Viktiga platser för viktiga barn

Nästa föreläsare vi vill presentera för er är Emma Lewis, förstelärare i förskolan. Hon är redan bekant för er här på Pedagog Skåne Nordväst efter några blogginlägg och artiklar hon varit med i. Emma är också en av våra ambassadörer för Helsingborgs stads skolor och kommer finnas med i olika sammanhang där vi vill berätta […]

Greta i den magiska skogen – en egenproducerad opera

Det började med att årskurs 2 på Drottninghögsskolan fick se operan Hans och Greta. Därefter arbetade vi över flera veckor med att skriva, berätta, sjunga, dansa och spela in scener till vår egen opera. I början av juni blev det slutligen filmpremiär för hela skolan och för föräldrarna. Opera ett uttryckssätt – ett arbete i flera […]

Berättande i skolan – Tell me a story

Genom berättelser kan du få tillträde till en ny verklighet och berättelserna sätter det inre livet i rörelse. Med berättande i skolan interagerar elever med varandra och lär sig regler för tänkandet. De får möjlighet att se två sidor av ett problem. Elever lär sig att bli kritiska och inte ta till sig allt de […]

Avslutat deckartema

I mitt förra blogginlägg skrev jag om det påbörjade deckartemat och nu är det avslutat. Eleverna avslutade temat genom att skriva prov inne i Google Classroom där varje elev fick en delad kopia av provet som de lämnade in till mig.  Flera av eleverna tyckte att det var riktigt smidigt att skriva prov på datorn istället […]

Musikvideor och egenskriven musik med ljud som tema

Förskolan VillerValla i Vejbystrand har haft som projekt att arbeta med fysikaliska fenomen. På avdelning Huller om Buller finns ett gäng 4-6 åringar som har haft LJUD som tema där det avslutades med att barnen gjorde egna musikvideor med hjälp av egenskrivna låtar, en massa kreativt material och iPads med Garageband och iMovie. Berättande film […]

Skapa magi och glädje kring arbetssätt

Att som chef skapa magi kring arbetssätt som ger glädje och utveckling är viktigt i mitt arbete. Att kunna hitta arbetssätt där gamla kunskaper och verktyg möter nya. Att skapa och utmana, att få vara kreativ och prova. Se helhet som ger trygghet att prova tillsammans med barnen. Under hösten har våra APT varit kreativa […]

Deckartema på Ättekullaskolan

På Ättekullaskolan jobbar vi med tema deckare. Jag har baserat temat på Camilla Läckbergs ”Deckarskola” som jag fick tillstånd att använda i undervisningen.  Under flera lektioner gick jag genom hennes sju lektioner och jag har gjort en förenkling av den. Läs mer om deckartemat här: https://sites.google.com/a/utb.helsingborg.se/lararinnangoransson/aak-8-9-svenska Tanken är att eleverna ska ha ett prov på deckargenrén som […]