Kollegialt lärande i grundsärskolan på Jens Billeskolan

På Jens Billeskolan i Bjuv har vi tagit fasta på bland annat forskaren Helen Timperleys modell när vi utvecklat vårt arbete med det kollegiala lärandet. I detta inlägg berättar vi om hur vi arbetat. 

Programmering är inte kod – det är ett tankesätt

För Ola Sandén, mediepedagog och Jonas Christensen, teknikpedagog handlar programmering i skolan om ett tankesätt. Det är inte kopplat till ett ämne och det handlar inte bara om att skriva kod. Det handlar om tankesättet bakom programmering och om att utveckla förmågor.

Mycket aktivitet i området

Nu verkar de flesta i området ha kommit igång med sina olika filmprojekt. Det produceras manus, byggs rekvisita och filmas överallt omkring på avdelningarna. Cattis, vår IKT-pedagog, bokas för fullt och håller filmskolor, handleder och inspirerar. 

Hälsotema på fritidshemmet

Just nu pågår en fortbildning för personalen på Bårslövsskolans och Brunnsparksskolans fritidshem. På uppdrag av skolledare genomförs regelbundna träffar tillsammans med personal från Pedagogiskt Center. Teori och praktik varvas med tydlig koppling till vardagens arbete. En av uppgifterna som personalen fick var att tydliggöra ”varför de gör det de gör på sitt fritidshem och hur”. […]

Kollegialt lärande och siktet framåt

På hösten har vi alltid reflektionsveckor där vi ger varandra mer tid till att sitta ner och reflektera och analysera verksamheten. Vi i språkgruppen bjöd in en representant från varje avdelning i området för att sitta ner och dela erfarenheter kring språkaktionen, vi delade in pedagogerna i två grupper – 1-3 år och 3-5 år. […]

Modersmålslärarna i Helsingborg på SETT SYD 2016

För andra året i rad fick modersmålslärarna från modersmålsenheten i Helsingborg möjlighet till två heldagar fyllda med kompetensutveckling. Vi såg fram emot att kunna inspireras, ta del av digitala verktyg, utvecklande samtal, forskningsrapporter och skolutveckling på Malmömässan. Det erbjöds olika föreläsningar, som vi redan hade hört talas om eller som ämnesmässigt var intressant för oss. Med […]

Kooperativt Lärande

Mitt namn är Liz Fristedt och jag arbetar som klasslärare i åk 5 på Västervångskolan i Landskrona. Jag undervisar engelska, svenska och SO och är också förstelärare i Kooperativt Lärande (KL). Vad är Kooperativt Lärande? Jag vill börja med att ge er en kort inblick i vad KL är (eng. Cooperative Learning) innan jag bjuder […]

Nu lyfter vi fritidshemmen!

Under läsåret 14/15 påbörjades ett arbete kring fritidshem i syfte att utveckla verksamheten med fokus på det pedagogiska uppdraget. Vad innebär uppdraget på fritidshem? Varför gör vi det vi gör? Hur tydliggör vi kopplingen till styrdokumenten? Vad behöver vi utveckla? Hur utvecklar vi arbetet med det systematiska kvalitetsarbetet Vad synliggör vi från vår verksamhet och […]

Förskoleklassen – en verksamhet med egen identitet

Vårterminen 2016 startar vi, Per Dahlbeck och Carina Wällstedt Johansson, ett utvecklingsarbete om förskoleklassverksamhet. Vi gör det tillsammans med ett antal lärare som arbetar i förskoleklass och deras skolledare.

GPS:en och målet

“Att undervisa är att lära en andra gång” Joseph Joubert, 1754-1824. Så används GPS:en flitigt då vi tar oss mellan olika ställen i staden som inte är större än Stockholm, men som har så många vägar, så många filer, så många skyltar och så många lockande ställen. San Francisco. Ibland använder vi pappersvarianten av karta […]