Förskoleklassen – en verksamhet med egen identitet

Vårterminen 2016 startar vi, Per Dahlbeck och Carina Wällstedt Johansson, ett utvecklingsarbete om förskoleklassverksamhet. Vi gör det tillsammans med ett antal lärare som arbetar i förskoleklass och deras skolledare.

Det stora mötet

Varför blir vi som vi blir? Varför reagerar vi som vi gör i olika situationer? I morgon är det äntligen dags för resans stora möte med professor Carol Dweck. Vi är alla mycket förväntansfulla och en aning nervösa. Kanske är det tur att vi inte riktigt förstår vilken tur vi har haft som ska få […]

Allt detta lärande……

Alla dessa utmaningar. Så mycket vi inte vet. Så mycket vi vill veta och förstå. Vilka lärresor vi gör, för det finns så mycket att fascineras över och så stor nyfikenhet som förhoppningsvis aldrig tar slut. Så mycket som vill upptäckas och så mycket vetande som går in och vänder i oss- och tar sitt […]

Elevers reflektioner över lärprocesser i ämnet slöjd

I denna film presenteras artikeln som är publicerad av Skolporten och är skriven inom ramen för Strövelstorps skola utvecklingsarbete i modellskolan med aktionsforskning som metod. Filmen belyser kort Eva Pennegård och Eva Österberg Ramås tankar varför de valt att fokusera på lärprocesserna i ämnet slöjd. Länk till artikeln på skolporten

Elevlett föräldramöte

I onsdags hade vi föräldramöte. Föräldramöten är ett bekymmer på vår skola. Vi får inte föräldrarna till skolan heter det. Jag backade bandet och funderade på hur jag skulle kunna göra föräldramötet angeläget, meningsfullt och begripligt för både elever och föräldrar. För några år sedan hade vi ett föräldramöte som engagerade (läs mer här https://pedagogsajten.familjenhelsingborg.se/howto-engagerande-foraldramoten/ När vi […]

#2 BFL med Andreia Balan och Petra Gustafsson

I dagens avsnitt ligger fokus på den första delen inom Bedömning för lärande som handlar om att förtydliga och förstå mål och kriterier.

Vad är Google Classroom och varför är det en bra hjälp för pedagoger och elever?

Google Classroom är en del av GAfE. Men vad är egentligen Classroom och varför är det en bra hjälp både för dig som pedagog och för dig som elev?

Skolledarens roll i det kollegiala lärandet – ett praktiknära exempel

En kultur där det är tillåtet att misslyckas, där man känner sig trygg att delge sina erfarenheter och där det råder en prestigelöshet är en förutsättning för kollegialt lärande. Denna förutsättning är en av skolledarens centrala uppgifter att skapa. Att som skolledare sedan lyckas behålla prestigelösheten när man själv deltar i det kollegiala lärandet är […]

Systematiskt kvalitetsarbete i förskola

Förskola i Familjen Helsingborg samlade under en eftermiddag förskolechefer från regionen för att ta del av tre olika föreläsningar med fokus på systematiskt kvalitetsarbete samt för att nätverka. De tre föreläsarna var Camilla Norrhede, förskolechef i Landskrona, Victoria Andersson, förskolechef i Helsingborg och Helena Olivestam Torold från Skolinspektionen. Du kan se alla tre föreläsningarna i […]

Analysgrupper som kollegialt lärande på förskolan

Dalhems förskola i Helsingborg är hittills den enda förskolan i världen som arbetar med analysgruppsmetoden i sitt systematiska kvalitetsarbete. En analysgrupp består av pedagoger och skolledare som tillsammans analyserar ett problem för att så småningom kunna göra en adekvat handlingsplan och sätta adekvata handlingar i verket. Arbetet genomförs systematiskt under cirka två år  i åtta […]