Lässugna barn har fått både förskolebibliotek och kapprumsbibliotek

På Salladsgatans förskola är det nya förskolebiblioteket nu invigt. Samtidigt har man också, tillsammans med Helsingborgs bibliotek, byggt upp kapprumsbibliotek på varje avdelning.

Avslut och uppstart av språkprojekt i förskolan

Sedan vårt senaste inlägg i bloggen har vi på förskolorna i Ödåkra hunnit med att både avsluta förra årets språkprojekt, men också starta upp Språkprojekt 2019/2020.

Barns rätt, språkutveckling och skapande i förskoleklass

Fyra förskoleklasser med 88 barn på Maria Parkskolan arbetade under förra läsåret med barns rätt, språkutveckling och estetiska lärprocesser i ett gemensamt Skapande skola-projekt. Med projektet lyckades man skapa ett inkluderande arbetssätt som lett till ett fördjupat lärande för eleverna samt en vi-känsla och samsyn över alla de fyra klasserna.

Språkolympiaden – tävlingen som lyfter statusen för språk

Olympiaskolan i Helsingborg har de senaste tre åren anordnat tävlingen Språkolympiaden. Gabriella Wiktorsson och Anna Rothman är språklärare på Olympiaskolan och de tycker båda att det är dags att vi i skolan satsar mer på språk. De ser det som en självklarhet att den som kan mer än ett språk har fler möjligheter och vägar […]

Elever i olika länder möts – med Pippi som gemensam nämnare

Martina Mihalic läsprojekt har spridit sig ända till Kroatien. Hon började projektet med elever i Helsingborg och med hjälp av e-twinning har flera skolor kunnat vara med i projektet som handlar om Pippi Långstrump. Och Pippi är fortfarande på resande fot.

Så inspirerar Marie barnen med klimatsmart mat

Vi besöker Marie Andersson, kock på Skogsgläntans förskola sedan 10 år tillbaka. Marie har just tackat ja till ett spännande samarbete med Skånemejerier som innebär att de kommer att göra ett helt recepthäfte med hennes mellanmålsrecept.

Strukturerat, målinriktat och socialt med tematisk undervisning

Eleverna i 3C på Ättekullaskolan arbetar ämnesövergripande i svenska, NO, SO, teknik, bild, matematik, engelska och musik. Anette Qvist och Heidi Glyré Hundborg delar med sig av hur de arbetar tematiskt med eleverna. De delar också med sig av material som du kan ladda ner och använda i ditt klassrum.

Cirkus i Ödåkra

Tiden går fort och det är fullt upp i verksamheterna. Det börjar dra ihop sig till att förbereda inför nästa läsårs språkaktion och vi är mitt i årets samtidigt. Hugo – vilken cirkus har varit en succé och vill man gå på cirkus är det bara besöka vilken avdelning som helst här i området.

Högre kvalitet och ökad läsglädje med hjälp av Läslyftet

Efter en satsning på Läslyftet har boken tagit ny plats i vardagen och läsglädjen har ökat. Läslyftet har också bidragit till en ökad nyfikenhet och ett förändrat tankesätt hos pedagogerna. Vindögatans förskola och Blidögatans förskola är två av totalt 7 förskolor i verksamhetsområde 4 som deltar i satsningen.

Måltiden som en viktig pedagogisk resurs

Salladsgatans förskola har hittat ett spännande sätt att se på maten och måltiden. Kocken är i allra högsta grad delaktig i den pedagogiska verksamheten och pedagogerna använder maten och måltiden som ett pedagogiskt redskap.