Läsning och läsförståelse med flera olika metoder

Hur får skolan elever att lära sig läsa? Pedagogerna på Brunnsparksskolan använder olika metoder för att eleverna ska knäcka läskoden. Helsingborgs stad har en tjänstegaranti som innebär att alla barn ska kunna läsa efter att de avslutat sitt första skolår. Det är en garanti som Brunnsparksskolan tar på största allvar och en av modellerna som […]

Padlet och exit ticket

Ni vet den där känslan man kan få som lärare… Man vet vad man vill göra men man vet inte hur man ska göra det? Precis så kände jag det i höstas. Jag ville utveckla mina lektioner och mina elever och kom fram till att jag ville använda mig mer av så kallade exit tickets. […]

Ung företagsamhet för nyanlända på Nicolaiskolan

Pilotprojektet Framtidens entreprenörer är ett projekt för Ung företagsamhet för nyanlända. Eleverna i projektet går på språkintroduktion på Nicolaiskolan i Helsingborg. Jenny Linderos Nilsson, projektledare och Karin Baross Eliasson, lärare i svenska som andraspråk berättar i den här filmen om projektet samt hur eleverna utvecklats i processen. Film: Ola Sandén, mediepedagog Helsingborg

Trygghet och tydlig struktur skapar möjligheter för nyanländas lärande

Dalhemsskolan vill att nyanlända elever ska vara en del av helheten på skolan. Arbetet kräver tydlighet och struktur, men det allra viktigaste är att först bygga relationer och fina band med eleverna. När de nyanlända eleverna kommer till Dalhemsskolan får de börja i en klass, precis som alla andra elever. Tidigare var alla nyanlända samlade […]

Att skapa och sprida personliga berättelser med Digital storytelling

Kom igen, använd Digital Storytelling i klassrummet! Kursplanerna kräver det! Verktygen är lätta att använda, konceptet är klart. Det är bara att sätta igång. För er som inte vill googla om Digital Storytelling i klassrummet och sortera bland 9 670 000 resultat är det ett tips att läsa mer om vad det innebär i texten […]

Språkutvecklande arbetssätt med genrepedagogik

I det språkutvecklande arbetet har Drottninghögsskolan valt att använda genrepedagogik och cirkelmodellen som ett praktiskt stöd till pedagogerna. Genrepedagogiken innebär att pedagogerna arbetar parallellt med språkinlärning och ämnesinlärning. Skolan vill med hjälp av ett språkutvecklande arbetssätt att alla elever ska utveckla alla sina språkliga resurser samt det svenska skolspråket. – Vi har gått från att ha […]

Flerspråkighet och modersmålsstöd i förskolan

Flerspråkighet är på många sätt en tillgång och olika språk gynnar varandra. Det står också klart att modersmålsstöd är betydelsefullt för barns språkliga och kulturella identitet och att det ger skolframgång.