En resa med förhinder – internationellt samarbete i en föränderlig tid

Detta inlägg handlar om internationellt samarbete i en tid vi inte kunde förutspå, om en utbildningskonferens när det inte blev som det var tänkt utan blev som det blev. Det handlar om hinder och möjligheter och hur vi med teknikens hjälp får till stånd ett kunskapande och erfarenhetsutbyte trots allt.

Kooperativt lärande i fritidsverksamheten – effekter efter ett läsår

Läsåret 2019/2020 med fokus på kooperativt lärande i fritidshemmet börjar lida mot sitt slut. Vad har vi gjort? Vilka effekter kan vi se? Vad tar vi med oss? Hur går vi vidare?

Hon har forskat på lärares användning av digitala resurser i undervisningen

Eva Svensson var nyfiken på att undersöka vad det är som lärare gör när de är duktiga användare av digitala resurser. Hon blev överraskad över lärares uppfinningsrikedom och över hur enkla verktyg kan användas på väldigt varierande sätt.

Från live, via distans, till live på distans

Så var vårens kompetensutvecklingsdagar för fritidshemmen kring kooperativt lärande färdigplanerad. I så god tid! Så skönt! Sen kom Covid-19… dags att börja om. Hur gör vi nu? Vi kan inte sammanföra fritidspersonal från flera olika enheter. Vi vägrar att ställa in. Dags att tänka nytt och genomföra en kompetensutvecklingsresa på många plan.

Hållbart SSA-arbete på Gantofta skola

Gantofta är skolan som har valt att koppla samman skolans arbete med samverkan, skola och arbetsliv (SSA) med skolans miljö- och hållbarhetsarbete. Förstelärare Vildana Basic leder arbetet och har som mål att göra det enkelt för sina kollegor att samverka och hitta vägar för att möta verksamheter utanför skolan och uppmärksamma deras arbete och de […]

Kooperativt lärande i fritidsverksamheten

Du står utanför en låst dörr och väntar, utan en aning om vad som ska hända där inne. När du kommer in finns uppmaningen: Välj en plats där du kan sitta tillsammans med tre andra personer. Det är en situation som många elever ställs inför, men hur otrygga blir vi vuxna när vi ställs inför […]

Reading & Writing Power

Under en heldag, den 3 mars, hade alla lärare i Ängelholms grundskolor förmånen att få lyssna till Adrienne Gear, en kraftfull föreläsare som talade på temat språk- läs- och skriv-undervisning. Adrienne arbetar som lärare, lärarutbildare och författare i Kanada och har bland annat skrivit de didaktiska böckerna Reading Power och Writing Power. Den första är […]

Samverkan mellan akademi och praktik

Kanske har du bilden av forskare som en ensamarbetande person fast på sitt kontor? Jag får erkänna att även om jag hade en viss insyn i akademin sedan tidigare blev jag överraskad över hur mycket samverkan mellan akademi och praktik som pågår och hur mycket samarbete som sker både mellan forskare och mellan forskare och […]

Varför satsa på forskning i förskolan?

I mitt förra inlägg beskrev jag min resa från barnskötare till samverkansdoktorand. Hur jag hamnade här. Och i detta inlägg kommer jag att beskriva vad det konkret innebär för mig och Billesholms förskolor.

En väg till att forska inom förskolan

Det pågår mycket forskning kring undervisning i förskolan i Sverige idag. Hur är detta kopplat till dig som undervisar i förskola? Hur skulle du kunna ta plats i forskningsfältet? Följ med på min resa från barnskötare, förskollärare till samverkansdoktorand. Jag kommer i en serie av texter dela med mig av mina erfarenheter och vad det […]