Urban utveckling, särskilt stöd och mjuk inkludering ur systemteoretiskt perspektiv

Jag heter Mattias Svensson och anställdes i Landskrona 2014 för min ämneskombination, svenska/svenska som andraspråk/teater/estetisk kommunikation samt min specialpedagogiska kompetensen. Jag skulle utveckla särskilt stöd, vara en länk mellan EHT och den operativa delen i klassrummet. Den specialpedagogiska kompetensen har jag skaffat mig som lärare i särskolan under många år, med fortbildning och som process […]

Kollegial handledning stärker och utvecklar

Camilla Johansson och Malin Bengtsson är förstelärare på Maria Parkskolan årskurs F-3. De blev kollegor 2015 och har tillsammans tagit fram ett arbete med kollegial handledning för att utveckla verksamheten och stärka varje enskild pedagog.

Analysgruppsarbete – en mirakelmetod?

Vi närmar oss sluttampen på projektet analysgrupper. Vad har skett och vilka är utmaningarna och möjligheterna framöver? I detta blogginlägg reflekterar jag kring dessa frågor utifrån Bårslövsskolans analysgrupp som ett konkret exempel. Bårslövsskolans analysgrupp består av skolans rektor och ett arbetslag på lågstadiet. I augusti 2015 konstaterade gruppen att endast 26 procent av deras elever […]

Läsberedd i förskoleklass med multisensorisk läsinlärning

Dalhemsskolan i Helsingborg arbetar med en multisensorisk läsinlärningsmetod som heter Läsklar. Metoden gör barnen fonologiskt medvetna redan i förskoleklass och hjälper dem att knäcka läskoden.

Varför ska vi ha utvecklingssamtal?

Under våra pedagogiska diskussioner tog vi på Ringstorpsskolan upp hur vi hittills erbjudit elever och vårdnadshavare möjligheten till utvecklingssamtal på fritidshemmen. Vi kom fram till att vi gjorde mycket för att stärka trivsel, trygghet och utveckling hos våra elever, men just samtalsdelen med elev och vårdnadshavare, den delen var eftersatt. Vi hade redan en god […]

Motivation – en studie

Är vi överens om vad vi menar när vi säger att elever inte är motiverade? Och hur gör vi för att motivera dem? Det är inte enkla frågor att besvara. Motivationsbegreppet rent generellt har visat sig vara svårt att definiera och angripa. De senaste forskningsrönen visar på denna komplexitet samtidigt som de också ger oss […]

Nu lyfter vi fritidshemmen!

Under läsåret 14/15 påbörjades ett arbete kring fritidshem i syfte att utveckla verksamheten med fokus på det pedagogiska uppdraget. Vad innebär uppdraget på fritidshem? Varför gör vi det vi gör? Hur tydliggör vi kopplingen till styrdokumenten? Vad behöver vi utveckla? Hur utvecklar vi arbetet med det systematiska kvalitetsarbetet Vad synliggör vi från vår verksamhet och […]

Förskoleklassen – en verksamhet med egen identitet

Vårterminen 2016 startar vi, Per Dahlbeck och Carina Wällstedt Johansson, ett utvecklingsarbete om förskoleklassverksamhet. Vi gör det tillsammans med ett antal lärare som arbetar i förskoleklass och deras skolledare.

Föräldrars delaktighet i arbetet med språket

I hela vårt område har vi satsat på att få föräldrarna delaktiga, det var till och med ett prioriterat mål förra året. Våra föräldrar ska känna att de får möjlighet att vara med och påverka hur förskolan arbetar med deras barns utveckling och lärande. Vi gör på olika sätt på våra förskolor, och i det […]

Vi lyfter vårt fritids – Husensjö skola 2016

Ett år efter starten på vår fortbildning för Husensjö skolas fritids känner vi att vi har fått en helt ny syn på vad vårt uppdrag på fritidshemmet innebär. Bakgrunden var skolinspektionens rapport om fritids som under flera år på rad synliggjorde olika utvecklingsområden. Till exempel elevernas inflytande över planeringen på fritids, att verksamheten inte stödjer […]