Arbetet med Veckans tal är påbörjat

Nu har jag börjat med arbetet med veckans tal som jag planerade innan jul. Inledningen var ju givetvis att repetera 11 och 12. Eleverna fick hjälpas åt att komma ihåg fakta om talen. De kom på att talet 11 är udda, Neymar har tröja nummer 11, 11 består av ett tiotal och ett ental, klockan kan vara 11 och då äter vi lunch. De grep sig sedan an arbetsbladet Veckans tal med liv och lust.

vt

I alla stjärnor ska talet 11 stå. Vi gjorde uppgifterna gemensamt, jag hade denna bild uppe på projektorn och skrev in efterhand. Jag kom nästan direkt på att det är för lite plats för att skriva räknehändelser så det gjorde vi i stället Google Classroom. Där kan jag snabbt dela ut var sitt digitalt papper till eleverna och de kan lämna in digitalt. Det är så många fördelar med detta. Jag kan kommentera och rätta utan att släpa en massa böcker, jag kan kommentera under tiden arbetet pågår och eleverna kan fråga direkt i chatten på dokumentet om de vill. De flesta räcker dock upp handen som vanligt.

Här är exempel på några av elevernas räknehändelser där summans ska vara 11.

  • Jag har 10 bollar och jag köpte en boll till. Hur många bollar blir tillsammans?
  • Jag ska ha kalas. Jag har 5 glassbåtar hemma. Jag köper 6 glassbåtar till. Hur många glassbåtar har jag nu?

Här följer exempel på där skillnaden/differensen ska vara 11:

  • Jag har 20 kr och jag har köpt en påse godis som kostar 9 kr. Hur många kronor jag har kvar?
  • Jag hade 12 glassar och åt upp en. Hur många glassar har jag kvar?
  • Anna har 21 leksaker, hon ger bort 10. Hur många har hon kvar?

Nu när jag reflekterar över hur det gick kan jag se att det gick mycket bra. Jag hade dock missat att jag ska ha med dubbelt av talet och har därför gjort om arbetsbladet lite inför talet 12 som vi ska arbeta med på måndag.

Här är en bild av det nya:

vt2