Ättekullaskolan + minecraft = sant

Spelifiering i lärandet

Spelifiering innebär att man använder sig av olika spelmekanismer och tänk från spelvärlden in till områden som i grunden inte är ett spel. I skolan har allt fler pedagoger använt sig av spel som Minecraft, där spelaren utforskar, bygger miljöer och föremål och samarbetar med andra spelare.

Erik Nolin, lärare på Ättekullaskolan arbetade för ett år sedan med Minecraft i undervisningen för en åk 5. Han säger att det var ett tydligt fokus på lärande och att engagemang och samarbete var på hög nivå.  Till projektet finns en lokal pedagogiskt planering, (LPP)
Under v 44 håller Erik en workshop i ämnet.

Ni kan lyssna på när Erik berättar om projektet.

Eleverna David och Isabelle tyckte det var roligt att bygga egna hus och skapa ett eget samhälle. David har spelat i några år och blev väldigt glad då Erik presenterade idén med att arbeta med spelet i undervisningen. Han var även klassens IT pedagog då Eriks kunskaper inte räckte till. Isabelle var inte lika förtjust i början men blev mer intresserad under projektet. Båda vill gärna göra det igen. De tyckte att samarbetet var riktigt bra och att de kunde fortsätta bygga när de kom hem från skolan.

Nu vill de arbeta med minecraft igen och huvudpersonen i projektet är Gustaf Wasa.

Eleverna utvärderade projektet

  • Det var kul och spännande och det jag skapade funkade perfekt.
  • Jag lärde mig jättemycket och om vi inte jobbat med minecraft så hade jag inte vetat nånting om det vi har lärt oss.
  • Jag har lärt mig om alla religioner och grundlagar.
  • Vi har lärt om oss ritningar och att bygga med hjälp av dem.

minecraft

Minecraft edu  är en anpassad upplaga av spelet med funktioner som utformats speciellt för användning i klassrum.

Lundaforskaren Marita Ljungqvist arbetar med pedagogisk utveckling med speciellt fokus på spel i undervisningen. Klicka på länken: Spelifiering i lärandet.