Avslutat deckartema

Camilla GöranssonI mitt förra blogginlägg skrev jag om det påbörjade deckartemat och nu är det avslutat. Eleverna avslutade temat genom att skriva prov inne i Google Classroom där varje elev fick en delad kopia av provet som de lämnade in till mig.  Flera av eleverna tyckte att det var riktigt smidigt att skriva prov på datorn istället för på papper som man vanligtvis annars brukar göra. Jag rättade proven och gav resultatet direkt inne i Google Classroom som en privat anteckning till dem. Provet var konstruerat med både öppna och slutna frågor. Ett flertal av frågorna  byggde på Camilla Läckbergs deckarskola som ni hittar på hennes hemsida. Eleverna skulle utgå  från sina egna deckare och dra paralleller till deckarskolan. Baserat på deras deckare och filmer resonerade de även utifrån dramaturgikurvan som jag noga gick genom. Resultatet bland eleverna var riktigt bra och de flesta hade hög måluppfyllelse på provet. Det visade sig alltså estetiska lärprocesser kombinerat med vanlig traditionell undervisning gav resultat. När teori möter praktik brukar det gå riktigt bra för mina elever.

Filmerna skapade de med skolans iPads i programmet iMovie och filmade på skolan och dess omnejd. De filmade efter deras planering (synopsis) som grupperna kom överens om innan de började filma. De skulle välja delar av varandras skrivna deckare för att sedan sammanfoga allas idéer till en film. Det gällde alla mina klasser från årskurs 7-9. När filmerna var klara skulle alla elever själva redigera sina filmer i grupperna inne i iMovie. Resultatet blev lyckat och de var jätteduktiga under hela filmprocessen.

Det är krävande att jobba film i skolan i början om man aldrig har prövat det förut. Många bitar måste man hålla i luften samtidigt; var är eleverna och filmer? Behöver någon hjälp med filmning/redigering? Behöver de något annat runt omkring? Kommunikationen mellan mig som lärare och eleverna blir extra viktig när de är ute och filmar. Varje grupp  meddelar mig vart de ska ta vägen, antingen via meddelanden eller i lektionssalen. Samarbetet bygger på ömsesidigt förtroende mellan mig och eleverna. Det är väldigt nyttigt att låta eleverna ta ansvar och de uppskattar att jag låter dem pröva.

Veckan efter påsklovet avslutade vi deckartemat genom att låta eleverna rösta på sina sammanlagt 10 deckarfilmer. Varje årskurs (7-9) fick rösta fram sin favoritfilm som vi delade med Camilla Läckberg. Hon lade upp de tre vinnande bidragen på sin Facebook-sida.

Det gjordes av ett reportage om mig i Lärarnas Riksförbunds tidning, Skolvärlden, om mina arbetssätt och att jag tog in Camilla Läckbergs deckarskola i undervisningen i svenska på högstadiet. Här kan ni läsa om reportaget i tidningen Skolvärlden – Läckberg i klassrummet.

De plattformar jag jobbar främst med i undervisningen är Unikum, GAFE (Google Classroom, Docs, Presentation) samt min egen hemsida (Google Sites).  För mig är IKT viktiga och givna komplement till den ordinarie undervisningen men man ska inte bara planlöst använda sig av det, utan det måste användas strategiskt för att få eleverna motiverade och förstå varför de ska jobba med det.

Det är viktigt att lärare delar med sig av bra idéer och arbetssätt för att förhoppningsvis inspirera andra lärare att göra liknande saker med sina elever. IKT genomsyrar hela Lgr 11 i alla ämnen och därför är det viktigt att ta in så mycket som möjligt. Om man inte provar, kan man heller inte veta om det fungerar för just din klass och för dig som lärare. Avslutningsvis vill jag säga att kärnämnet svenska inte bara är ett färdighetsämne utan det är även ett kommunikationsämne.

/Camilla Göransson, Ättekullaskolan
@camigoransson