Camilla Göransson delar gärna med sig, av både bra och dåligt

Camilla Göransson delar gärna med sig, av både bra och dåligt

På Camillas youtube-konto finns hennes “flippade” film William Shakespeare and his Hamlet. Filmen spelade Camilla in utifrån tanken att “Man kan göra ett tråkigt ämne roligt”. I filmen spelar hon själv både Shakespeare själv, Ofelia och Hamlet och den har idag över 3000 visningar.

Det började med en film i engelska som Camilla själv tycker är väldigt tråkig, som det visade sig att fler var intresserade av att låna och använda. Då tänkte hon att det kanske var något som gick att vidareutveckla.

– Istället för att ha en lektion där jag står där fram och bara pladdrar så är detta mycket bättre. Det var min tanke.

Det finns alltid elever som är ointresserade eller svaga. De som det kliar i kroppen på och som vill göra något annat. För de eleverna tycker Camilla att lektioner via film fungerar hur bra som helst.  Om en elev varit sjuk eller missat något är det också ett bra verktyg eftersom du kan gå tillbaka till en film hur många gånger som helst.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det är att jag får vara kreativ. Utan kreativt arbete hade jag själv inte tyckt att det var roligt. Så länge jag håller mig till läroplanen och kursplan så känner jag en frihet i att kunna experimentera mig fram och vara kreativ med olika undervisningsmetoder. Jag tycker också mycket om att jobba mycket med IKT som Kahoot, Gafe, digitala prov och så vidare.

– Det är ju inget nytt, men jag tycker det är viktigt att visa att så här kan man göra ändå. Visa ni också! Någon måste vara först. Det är inte så många som skriver vad man gör eller ger tips. Det efterfrågar Camilla mer av. Testa!

Vilka fördelar kan du se med att blogga?
– Dels att min undervisning blir synlig för mig själv men också för mina kollegor runt om i Sverige. Jag har tänkt att det bara är i Skåne men har märkt att det har fått mer spridning än så. Det är kul att dela med sig av hur jag gör och av både det som fungerar bra och det som inte fungerar så bra. Jag tycker det är bra att andra som vill testa något får tips på både fallgropar och möjligheter.

Hur hjälper det dig i ditt arbete?
– Det ger ett medvetande kring vad jag har gjort och det blir tydligare för mig själv. Till exempel arbetet med spreaker som var något jag bara ville testa. Jag kunde inte verktyget så bra och eleverna var inte vana men jag ville testa.

– Mitt mål är så klart att inspirera andra och jag vill att fler ska göra liknande saker och gärna testa mina grejer. Jag testar ju andras grejer och det är ett kollegialt lärande och handlar om att ge och ta. Vi är ju här för att stödja varandra. Så ser jag det. Det är inte för att visa upp vad jag kan eller att jag är duktig. Jag vill bara att fler ska göra saker och våga tänka utanför boxen.

– Jag tycker inte vi ska vara rädda för att sticka ut och göra det oväntade. Det är det oväntade man minns. Det är också en del av mitt mål. Att skapa upplevelselektioner som både har seriöst innehåll men samtidigt kan vara roligt och tramsigt. Om du sitter och skriver ett prov så kanske du tycker att det är roligare om du har en referens som är rolig.

Varför tycker du fler ska börja blogga?
– Så fler får veta vad man gör och fler får se hur det ser ut på de olika skolorna. Hur olika man jobbar med IKT eller språkutveckling och hur det fungerar. För att synliggöra hur du som lärare tänker. Det behövs att fler bidrar med det de kan rent konkret. Det finns mycket som inte skrivs om och jag tror att det finns många som arbetar med allt det där som fler vill läsa om.

– Någon kan ju skriva om bedömning eller hemkunskap eller något annat. Det är en stor spridning på Pedagogsajten redan och det ska det vara men det behövs ännu fler. Det blir också en bra reklam för skolan man jobbar på. jag tycker att de som vill och vågar ska testa att sträcka sig utanför skolans Facebook eller liknande. Alla måste ju inte blogga men jag tycker inte att man ska vara rädd.

Var får du din inspiration ifrån?
– Dave Burgess och hans tankar Teach like a pirate. Han är bra på det här med att bryta normen och tänka utanför boxen. Att bryta in på farvatten där kanske ingen vågat vara på utan känna efter vad som händer. Ron Clark med sina innovativa inlärningsmetoder är också en stor inspiratör. Jag har också läst mycket om flippat klassrum och tycker om “Flip Your Classroom – Reach Every Student in Every Class Every Day” av Jonathan Bergmann & Aaron Sams. Följer också en del bloggar av andra som har varit Guldäpplenominerade.

– Jag skulle gärna vilja ha fler inspirationskällor från staden!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *