Creative morning med TeachUs & Grej Of The Day

Med pirr i magen lämnar jag blommande rapsfält och grönskande åkrar för att flyga till Stockholm. Jag har fått erbjudandet att representera en av alla dessa lärare i Sverige som använder mig av Grej Of The Day. Detta ska ske på ett frukostseminarium, en så kallad Creative morning.

rapsfälten i skåne

Micke Hermansson var nere i Helsingborg i februari och föreläste om sitt koncept med åtta minuters mikrolektioner hade jag redan varit igång med Grej Of The Day, sk GOTD under nästan ett halvår. Jag hade sett lärlusten i elevernas ögon och jag hade redan kunnat märka att detta var grejen med stort G. Nyfikenheten med ledtråden, det korta formatet, kopplingarna som kan göras och koncentration som är på topp och berättarförmågan som skapar lär-lust-nu det gav mersmak för mig men framförallt för eleverna.

Inger och MickeDieselverkstaden

Micke Hermansson, mellanstadieläraren från Umeå som har utvecklat konceptet, Grej Of The Day för mer än fem år sedan skulle föreläsa i Stockholm under torsdagskvällen. Nu födde gruppen Teach Us idén och såg möjligheten att lägga till och göra ett nytt lärlustmöte i Stockholm på Dieselverkstaden med stöd av NAV, i Nacka Värmdö samt Studentlitteratur.

Jag skulle vara en av fem lärare, runt om från Sverige, som skulle få hålla en åttaminuters lektion för 60-70 ickepedagoger, som skulle delta i ett frukostseminarium. En grupp på tre engagerade kulturkvinnor under namnet Teach us, Ulrika, Lovisa och Eva, spelade upp scener för att bygga in känslan att publiken skulle vara tillbaka i skolan och högstadiet igen. Det var brandövning och avbrott av allehanda slag, som till exempel med gamla tidens fluortanter. Skratten låg nära från oss i “lärarrummet” och bland publiken i “storklassen”. De ville med mötet visa på allt gott som sker i skol-Sverige och skapa ambassadörer bland folk som kan gå ut och berätta om all lärkraft som finns.

Scenen inne på NAV

På NAV, där var whiteboarden på plats, ledtrådarna på tavlan stod- snart var det min tur.

Jag var laddad med ledtråden “Pappa olja” för jag har gått “bananas” på plast. Monomerer, ftalater, additiv, kotten och nylontyget, fjädern som skulle representera alla sjöfåglar, likaså engångssprutan i plast och badankan var med, men även alla dessa småpåsar i plast. Myggan på och jag pratade och agerade och var lärare med alla mina “elever” framför mig. Denna lust att få berätta och göra det koncentrerat, inte väja för svåra ord, utan översätta och leda vidare. Det skapar lust och längtan, inte bara hos eleverna utan även hos mig. Och jag tror att publiken också var med.

Ord som REDUCE, REDUCE, RECYCLE; REFUSE fick följa med dem, sedan kunde jag ju inte låta blir att påminna om förra GOTD:en då vi hade ledtråden “Rörlig green i vatten” som då handlade om Golfströmmen. Badankan, den gula som 1992 åkte ut från en container, som åkte överbord från ett containerfartyg, tillsammans med 27 999 till, dessa ankor har sedan dess seglat runt i världshaven med havsströmmarna. Forskarna har genom ankorna kunnat se hur strömmarna rört sig. Tio år tog det, till exempel, för några ankor innan de rundade kusten vid Skotska höglandet.

Till sist, kunskap förändrar. Jag kommer att gå hem och verkligen lusläsa vilka plastleksaker vi har kvar och låta dem gå till återvinning- nästan alla. Ftalater och PCB, flamskyddsmedel och mjukgörande additiv, de finns där och de är hormonstörande. Mikroplasten hamnar i havet och där påverkar den fisken som inte kan reproducera sig.

Plast från Asien har färre kontroller och vem vet när barnet som är tre år och en dag gnager på platsbilen. I den är det då tillåtet med ftalater, mjukgöraradditiven. Vad gör du för handling? Frågar du din handlare om de kan ha alternativ till plastpåsarna? Kan man använda sockerrörspåsar? Uppmuntras du att inte ta en av alla dessa småpåsar från alla möjliga butiker? Kan man ha två saker i en påse?

Vet du förresten att det tar 450 år för en PET-flaska att brytas ned? Så, aldrig mer slänger du dessa i soporna! Lova!

Kunskap förändrar och ger handlingskraft – det visade morgonen och vår inre lärresa.

/Inger Edforss-Fuchs, Västra Ramlösa skola 

Tips:

Här kan du ta del av Ingers tidigare blogginlägg och hennes tips på minilektioner med GOTD!