Google Teacher Academy – med fokus på innovativ skolutveckling

Designed thinking, kollaboration och nätverkande med
”educational rock stars”

Vem är jag?

Mitt namn är Fredrik och jag jobbar på Utvecklingsavdelningen på Skol- och Fritidsförvaltningen i Helsingborg. Jag är legitimerad lärare i historia och samhällskunskap för grundskolans senare år och gymnasiet. Jag har under en lång tid intresserat mig för att jobba med Googles verktyg och framförallt inom skolverksamhet. Det var med glädje som jag under en augustidag fick stifta bekantskap med vår förra utvecklingschef och fick höra om hans planer att införa Google Apps for Education i Helsingborgs kommunala skolor. Jag hade tidigare gått igenom Googles utbildningar via webben men kände att jag gärna skulle vilja ha något utöver dessa. Framför allt ville jag nätverka med pedagoger som jobbade med Googles verktyg för att ännu bättre kunna utveckla verktygen för Helsingborg.

Vad är Google Teacher Academy (GTA)?

Google certified toilet?

Google teacher academy är ett event för dig som vill jobba innovativt med teknik bland annat utifrån ett koncept med designed thinking (förklaras nedan). Det är också en intressant mötesplats där du kan få lära känna personer internationellt inom skolvärlden som på olika sätt jobbar med att utveckla skolverksamheter, ofta i samband med innovativa tekniska lösningar. Målgruppen för Google Teacher academy är alla som jobbar innovativt med teknik inom skolverksamhet, lärare och skolledare med flera. Under de två dagarna som huvudeventet är så jobbar man intensivt med Googles verktyg fast med fokus på innovativ skolutveckling. I efterhand fortsätter utbildningen online och du får tillgång till grupper för Google Certified Teachers:s över hela världen.

Google teacher academy hade i år omformats lite jämfört med tidigare och leddes av Ewan McIntosh, medarbetare från hans företag notosh.com och flertalet Googlers. Givetvis fick vi låna varsin Chromebook när vi anlände till St Giles Street i London men fokus var totalt flyttat från specifika apps till att arbeta kreativt med skolutveckling.

För att söka bör man uppfylla någon eller alla av kriterierna nedan:

Google certified teachers are

OUTSTANDING EDUCATORS
Outstanding educators with a passion for using technologies and approaches to improve teaching and learning.
CREATIVE LEADERS
Creative leaders who understand opportunities and challenges and have a desire to help empower others in their local community and beyond.
AMBASSADOR FOR CHANGE
Ambassadors for change who model high expectations, lifelong learning, collaboration, equity, and innovation.

Att utbilda sig till en Google Certified teacher handlar lite om en hedersutmärkelse för att man är en pedagog som arbetar kreativt med innovativ teknik men också ett sätt att lära känna människor inom utbildningssektorn från hela världen, numera utvecklat till en process kring skolutveckling och designed thinking.
Antagningprocessen till Google Teacher Academy var speciell i relation till vad jag upplevt förut.  De tre olika fokusområdena (ovan) låg till grund för att motivera hur man inspirerat och utvecklat den verksamhet inom skolan som man var aktiv inom med ett svar som skulle vara runt 140 tecken (ett twittermeddelande). Nu i efterhand förstod jag varför de ville jag skulle kunna fatta mig kort, jag fick nämligen spendera två hela dagar i London på Google HQ med att skriva på post-it:s och hexagoner.

#TeamGiantLeap

Sway, Kevin, Matt, Sarah, jag, Rob, Jon, Shez, Mat

Pre- GTA event – Känna in fasen börjar

Utmaningar vi hade identifierat

Mitt team som jag hade jag fått lära känna veckorna innan via regelbundna Hangouts där vi diskuterade våra uppdrag vi fått inför eventet. Det första som slog mig var att jag nog var den enda av oss som hade färre än 2000 följare på Twitter… (Ja, jag kände mig lite i underläge.. :)). Vi var en kreativ men väldigt blandad skara människor som skulle utforma lösningar på vad vi ansåg vara någon av skolans stora utmaningar. Alla hade fått uppdrag som gick ut på att vi skulle identifiera problem i vår verksamhet som inte kunde lösas av att vi sköt till mer pengar…

Första dagen – Känna in och definiera problemet

Första dagen i London bestod av vår “Känna in fas”. Vi hade tidigare jobbat med att identifiera olika problem vi kunde se vid vår arbetsplats. Vi skulle genom olika moment beskriva dessa analogt genom intervjuer, teckningar med mera. (Bilden beskriver data vi samlade in i vår initiala “känna in”-fas)

Spännande var att se liknande utmaningar vid stod inför även fast vi kom från väldigt olika skolsystem (Sverige, USA, UK, Brunei). De utmaningar/problem vi identifierade verkade vara universella.

Hexagonalt tänkande är en modell att tänka kring problem utan att fastna linjärt i att A -> B då verkligheten är så mycket mer komplex.

Efter långa diskussioner och brainstormande med hjälp av bland annat hexagonalt tänkande kom vi på att vad vi ville jobba med var att öka riskbeteendet hos lärare för att våga ta sig an ny teknik och anamma barnets sätt att lära – trial and error. Vårt mål med första dagen blev att lura ut vår problemformulering för som någon sa…

“The key to finding a great idea is finding a great problem to solve in the first place”

Andra dagen – problemlösning och modellera prototyper

Andra dagen samlades ett gäng halvtrötta men inspirerat team (Google bjöd först på snacks och dricka på kvällen innan och sen var pubkulturen i London ett måste att utforska.)

Nu ändrade GTA fokus från att tidigare få arbeta med att brainstorma olika problem till arbeta kring dem med att hitta lösningar. Nu var det tid att producera en moonshot som lösning till vår frågeställning. En moonshot är ett en ide som:

  • Belyser ett stort problem
  • Föreslår en radikal lösning
  • Använder genombrottsteknologi

Vi snilleblixtade fram flertalet olika lösningar på vår frågeställning som vi sen började sortera, kritisera och reflektera kring. Detta för att tillsammans försöka utveckla en eller flera prototyper som vi skulle kunna testa på vår egen verksamhet.

100 idéer på 6 minuter

Att modellera prototyper..
En stor utmaning var att verkligen konkretisera våra idéer till en användbar prototyp. Här fick vi ett par timmar och fria händer att försöka skapa något användbart för vår verksamhet. Kort tid för ett svårt moment. En prototyp ska inte ses som en färdig idé utan skulle vara något som behöver testas och utvecklas.

Post GTA

Utbildningen slutade inte med att eventet i London var över. Vår kommunikation via hangout med handledare och arbetsgrupp under eventet pågår fortfarande. En av de prototyper som jag skapade i London har jag redan testat på mina kollegor på Tågaborgsskolan, “the failwall”.

The Failwall

The failwall var en del i att skapa en större acceptans för sina misslyckanden och försöka underbygga en kultur där vi vågar testa nytt och misslyckas för att lära oss av dessa och utvecklas vidare i vår pedagogik.

I skrivande stund jobbar jag med Daniel Jägestedt som är SO-lärare på Tågaborgsskolan med samma metod som vi gjorde på Google för att utveckla verksamheten kring “vad är världens bästa skola?”. Ett blogginlägg om detta är för närvarande i produktion.

För mer inspiration kring ”Designed thinking” och skolutveckling kan jag rekommendera NoTosh Lab

Vill du söka till Google Teacher Academy gör du det här:
https://www.google.com/edu/resources/programs/google-teacher-academy/

/Fredrik Hedström Twitter: @fredheds


Fler tips: Kolla även in vad #teamgiantleap gör förutom googlar…

Education Evangelist
Marks blogg som vann pris ”Best educational blog UK 2015”


Sarahs Tedtalk ”Where fear and change intersect in education


CCC – Creative Computer Club som Matt driver.


Robs ansökningsvideo till GTAUK