Hjulgängets första uppdrag: Att vara en bra kompis

Tre pedagoger

Efter succén med filmatisering av rymdnissarna är det dags för ett nytt kapitel på tema-fronten. Denna gång har vi tagit farväl av rymdnissarna och presenterar tre nya karaktärer för barnen. I ett nytt spännande äventyr möter vi de tre vännerna i hjulgänget: Cykel-doris, Bo Sopbil och Bussiga Barbro. Nya uppdrag och kluriga utmaningar väntar barnen på förskolan!

En fråga som hjulgänget länge har förundrats över är: Hur man visar och beskriver vad en bra kompis är? Denna kluriga uppgift har nu landat hos barnen på Rosenvägens förskola. Deras uppgift blir att försöka sätta ord på hur man är och fortsätter vara en bra kompis. Som tillägg ska de få spela in en musikvideo till låten: ”Alla barn är lika mycket värda – Ingen annan är som du”.  (Som är en låt av Projektet Lika Unika 2010/2011: Ystad Ungdomens Hus tillsammans med Västervångskolan, Norreportskolan och Kulturskolan.)

Detta är det första uppdraget i den nya spännande serien Hjulgänget som är aktuella under hösten 2016 på Rosenvägens förskola i Laröd.

Med tanke om att diskutera miljö och hälsa med barnen är karaktärerna utformade för att lätt involvera dessa ämnen. Karaktärerna består av tre fordon, en cykel, en buss och en sopbil.   Vi vill betona betydelsen av att diskutera vad som är nyttigt med att cykla, då många av våra barn cyklar till förskolan. Samtidigt vill vi diskutera vad som händer med soporna som vi sorterar i papperskorgar och kärl. Vad händer efter sopbilen har samlat in soporna?  Vad är det som är så bra med bussar? 

För att göra temat visuellt och levande har vi införskaffat en så kallad ”Blue-bot” ett programmerbart litet fordon som styrs av enkla kommandon.  Vårt syfte är att tillsammans med programmering göra andra betydelsefulla mål inom läroplanen som till exempel matematik och språkutveckling ännu mer intressant och levande för barnen. Vi upplever att oavsett vad vi vill genomföra kan vi göra detta roligt och kreativt med vårt tematiska arbetsätt.

Givetvis ger flexibiliteten av ett tematiskt arbete oss också möjligheten att på ett smidigt sätt möta barnen och forma nya uppdrag utifrån deras funderingar som dyker upp.

/Laila Ryba, Caroline Ekelund och Patrik Andersson