Ung företagsamhet för nyanlända på Nicolaiskolan

Pilotprojektet Framtidens entreprenörer är ett projekt för Ung företagsamhet för nyanlända. Eleverna i projektet går på språkintroduktion på Nicolaiskolan i Helsingborg. Jenny Linderos Nilsson, projektledare och Karin Baross Eliasson, lärare i svenska som andraspråk berättar i den här filmen om projektet samt hur eleverna utvecklats i processen. Film: Ola Sandén, mediepedagog Helsingborg

Att använda sitt modersmål som en lärstrategi

Vi människor är mera lika än olika, men det talade och skrivna språket kan skilja oss åt. Det tar lång tid för oss om vi måste lära oss allt på ett nytt språk om vi kommer till ett nytt land. Vi behöver bli utmanade och få lov att tänka på vårt modersmål för att utvecklas. […]

Kan man arbeta med samma problem många gånger?

Vi fick i uppgift inom matematiklyftet som vi skulle göra med eleverna. I problembanken i modulen problemlösning (åk1-3) finns följande problem: Tre kattmammor har kattungar samtidigt. Hur många kattungar kan varje kattmamma ha om det sammanlagt finns: a) 3 kattungar? b) 9 kattungar? c) 10 kattungar? d) Hitta på ett liknande problem. Lös det. Det […]

Trygghet och tydlig struktur skapar möjligheter för nyanländas lärande

Dalhemsskolan vill att nyanlända elever ska vara en del av helheten på skolan. Arbetet kräver tydlighet och struktur, men det allra viktigaste är att först bygga relationer och fina band med eleverna. När de nyanlända eleverna kommer till Dalhemsskolan får de börja i en klass, precis som alla andra elever. Tidigare var alla nyanlända samlade […]

Nästa steg: Att fånga lärandet

Vi har nu passerat halvtid i Ifous-programmet och det är dags för oss på förvaltningsnivå tillsammans med deltagande rektorer att göra en plan för spridning utifrån våra observationer och reflektioner. Det utvärderingsföretag som följer upp hur det går för alla Ifous-deltagare i programmet besökte i slutet av 2015 Helsingborg två gånger, en gång för att […]

Digitalitet och de yngsta barnen – barn och pedagoger som möjlighetsskapare

I november 2015 föreläste pedagoger från Västra Ramlösa förskolor på SETT SYD om Digitalitet och de yngsta barnen – barn och pedagoger som möjlighetsskapare. För dig som missade föreläsningen så berättar Vera Rojas och Simon Melin i den här filmen om förskolans förhållningssätt, tankar kring forskning, skärmtid, barns olika strategier, projicering, programmering och möjlighet till […]

De digitala verktygen erbjuder helt nya lärande miljöer

På Brunnsberga förskola ser pedagogerna digitala verktyg som en del av allt material som finns på förskolan. Förskolan arbetar medvetet med material och miljöer och är inspirerade av Reggio Emilia. De vill att många olika språk och uttryck ska kunna användas i utforskande och lek.  Vera Rojas, blivande pedagogista och Simon Melin, IKT-ansvarig på förskolan talar om 100 språkligheten i förhållande […]

Öka och stärka elevers uthållighet och motståndskraft – James Nottingham BETT 2016

James Nottingham fokuserar under sin föreläsning – Developing students resilience and perseverance på hur vi kan öka och stärka elevernas uthållighet (perseverance) och motståndskraft (resilience). Egenskaper som enligt Nottingham är avgörande för att eleverna ska kunna prestera bättre och nå sin optimala utvecklingszon. Nottingham presenterar ett diagram som visar att Sverige ligger lågt, jämfört med andra länder, […]

Att skapa och sprida personliga berättelser med Digital storytelling

Kom igen, använd Digital Storytelling i klassrummet! Kursplanerna kräver det! Verktygen är lätta att använda, konceptet är klart. Det är bara att sätta igång. För er som inte vill googla om Digital Storytelling i klassrummet och sortera bland 9 670 000 resultat är det ett tips att läsa mer om vad det innebär i texten […]

”Vara delaktig” – Studiebesök Bowes primary school

Bowes Primary school är en del av Bowes Learning Alliance, som består av 5 skolor i Enfield, London. Tillsammans har skolorna 1600 elever. På Bowes Primary school går elever från 4-års ålder till 12-års ålder. Deras motto är “Be included”, vilket kan översättas med ”Vara delaktig”. Mottot genomsyrar hela verksamheten, vilket vi såg många exempel […]