Matematik, IKT och språk på #MADIF10

Oj, så mycket kunskap det finns inom matematikdidaktik! Jag är helt fullproppad! Förmågan att ta in finns inte längre och behovet av att sortera, kategorisera, kolla upp, följa upp trådar och tankar som väckts är stort. Som väl är står det bara en middag med en god vän på programmet ikväll och reflekterar och sorterar […]

#MADIF10 första intrycken

Jag är i Karlstad på MADIF10 – i anslutning till Matematikbiennalen anordnas det tionde Matematikdidaktiska forskningsseminariet av Svensk Förening för Matematikdidaktisk Forskning (SMDF). Jag har träffat de 100 deltagarna på MADIF10 på mingel och middag ikväll. Alla som är här är intresserade av matematik och matematikdidaktik. De flesta är forskare, universitetslärare, licentiater mm. Jag, jag […]

Språkutvecklande arbetssätt med genrepedagogik

I det språkutvecklande arbetet har Drottninghögsskolan valt att använda genrepedagogik och cirkelmodellen som ett praktiskt stöd till pedagogerna. Genrepedagogiken innebär att pedagogerna arbetar parallellt med språkinlärning och ämnesinlärning. Skolan vill med hjälp av ett språkutvecklande arbetssätt att alla elever ska utveckla alla sina språkliga resurser samt det svenska skolspråket. – Vi har gått från att ha […]

Kollegialt lärande, mindset och erfarenhetslärande

Föreläsning om kollegialt lärande, mindset och erfarenhetslärande.

Pulshöjande fysisk aktivitet med målet att förbättra studieresultat

Syftet med projektet Puls+ på Rönnowska skolan är att förbättra elevernas inlärning och deras prestationer i matematik genom pulshöjande fysisk aktivitet. Målet är att få en effektivare inlärning under lektionerna och på det sättet förbättra elevernas studieresultat.

Fritidsklubben tillgodoser de äldre barnens behov

Fritidsklubben är till för att utmana de äldre eleverna och hålla deras intresse av fritids vid liv. Allerums skola byggdes 1868 och är den lilla, trygga skolan på Landsbygden i utkanten av Helsingborg. På andra våningen, högst upp i den gamla skolbyggnaden i finns den stora samlingssalen. Här har skolan startat en ny typ av fritidsverksamhet […]

Samtalet – grunden för språket

”Forskningen visar att elever som deltar aktivt i samtal som innebär att man använder mer situationsoberoende språk har en god prognos i läs- och skrivutvecklingen. De här samtalen leder också till att eleverna ges möjlighet att utveckla olika typer av förståelsestrategier i sitt läsande och skrivande. Det rör allt från enkla strategier av att kunna […]

Utforska arbetsmarknaden med en ”bank” för studiebesök

Visst vore det användbart med en ”bank” av kontakter för att göra studiebesök med våra barn och elever i Höganäs? Istället för att jaga egna studiebesök, med hjälp av vänner och bekanta eller privata kontakter så skulle man kunna gå in i ”banken” (Länkad till Fronter) för att få kontaktuppgifter till och information om verksamma […]

Gläntan talar som TED

”Vet ni hur det känns…?” Så börjar alla TED-tal i åk 9 på Gläntanskolan. I början på höstterminen fick eleverna genomföra ett större arbetsområde som mynnade ut i ett inspelat TED-tal. TED står för Technology, Entertainment, Design – teknologi, underhållning, formgivning. Den första planeringen till eleverna  Planering i Skolbanken med matriser  Jag valde att utgå […]

Kreativa uttryck utanför klassrummet för modersmålselever

“Du danske sprog, du er min moders stemme” genomfördes våren 2014 med danska modersmålselever i Helsingborg på Dunkers Kulturhus. Projektet gick ut på att alla elever, från förskoleklass till och med gymnasiet, skulle få uttrycka sig kreativt utanför klassrummet i grupper med elever i samma ålder från andra skolor. Med utsikt över Kronborg fick de […]