Hög energi-nivå utifrån miljö, hälsa och kommunikation

Med inspiration från Energifallet satte Västra Ramlösa skola ihop två sammanhållande temaveckor med projekt och samarbeten kring Energi i alla årskurser. Det är en härlig känsla att komma in på Västra Ramlösa skola och energinivån är hög på flera olika sätt. På fönstren hänger plakat och collage med slagord som “En hållbar framtid”. I korridoren […]

Att åka taxi är också en resa i sig…

Att förflytta sig i en mångmiljonstad kräver sin logistik. Ofta har vi kunnat röra oss till platser och skolor med tunnelbanor, ibland med buss men flera gånger har det varit lättare att ta en taxi för oss 3 för att snabbt ta oss dit vi ska. Sen med fötterna, som jag har varit, har jag […]

Kollegialt lärande, varför och hur!

I de bästa av världar fungerar alltid tekniken och de pedagogiska möjligheterna utifrån lärandet kan sättas i fokus. Givetvis måste stora tekniska investeringar göras, men det är i den pedagogiska användningen som de stora utmaningarna finns. Detta är inget man löser över en dag, utan det kräver en del arbete. #Hbg44 är en stor fortbildningsinsats och […]

Tankar i huvud och kropp

Vänliga människor ringer oss och undrar var vi är. Tiden för vårt möte hade visst ändrats till en timme tidigare än vi trodde och ändringen har smält bort i luftfuktigheten. Vi flämtar in i den luftkonditionerade entrén, sedan vidare in för att anmäla oss i receptionen. Vi är väntade. Eva och Marie-Louise får slänga sig […]

Värdegrundsarbete med dokumentären Raskortet

Raskortet är en svensk dokumentär från 2014 av Osmond Karim och Malin Holmberg-Karim. Sändes i SVt i mars 2014. Finns nu tillgänglig att strömma i mediakatalogen! Hur är det att vara svart i Sverige – landet med en självbild som världens mest toleranta och fördomsfria? Filmaren Osmond Karim låter människor dela med sig av sin […]

Förtydliga och förstå lärandemål och bedömningskriterier

För att arbetet med bedömning för lärande ska bli så bra som möjligt krävs att eleverna är medvetna om och förstår målen med undervisningen och kriterierna som ligger bakom bedömningen. Den första av fem strategier för bedömning för lärande* handlar om att förtydliga lärandemål och bedömningskriterier för eleverna. Genom träning, konkreta exempel, kombination av att […]

Utomhuspedagogik t/r Helsingborg-Singapore!

Vi är fyra lärare från Helsingborg som åker på studiebesök till Singapore och Bali i oktober 2014. Vi ska besöka skolor med fokus på utomhuspedagogik och hållbar utveckling. Vi vill gärna berätta om våra upplevelser under resan. Allt började  2012 med Ingers  nya telefon då hon fick fnatt med en ny app som heter TURF. Med den och […]

EdCamp för kollegiet på Elinebergsskolan

“Ett hopplock av allt som går att hitta inom ett område du själv är intresserad av, kan tillsammans skapa något helt nytt. Som både du och andra kan ha nytta av”, säger Joakim Jardenberg. Den 24 september öppnade Elinebergskolan upp för kollegialt lärande på sitt egna lilla EdCamp. Inbjudna var hela skolans kollegie samt personal […]

En artikelserie för arbete med Bedömning för lärande *

Bedömning för lärande har under senare tid lyfts fram som ett centralt utvecklingsområde i skolan. En översikt kring forskningsområdet har efterfrågats och i dagarna presenterades en kunskapsöversikt om bedömning för lärande i ett nytt nummer av Forskning i korthet. Huvudförfattare är fil dr Andreia Balan, lektor på Skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg. Förhoppningen är att […]

Elever animerar egna filmer om hur man är en bra kompis

Årskurs fyra på Villanskolan i Ängelholm fick besök av Joachim Thornström*  under en dag vecka 36 i ett led i 1:1-satsningen och eleverna fick chansen att arbeta med honom i ett värdegrundsarbete. Uppgiften var att skapa en animerad film med verktyget GoAnimate om hur en bra kompis ska vara. Eleverna fick först fundera över hur en […]