Konstruktiv länkning

Det finns tillfällen när man stöter på begrepp som sätter ord på det man kämpat med att formulera. Mitt möte med konstruktiv läkning var ett sådant tillfälle.

På vilket sätt kan BfL hjälpa mig i min undervisning?

Bedömning för lärande (BfL) anses vara ett av de mest kraftfulla verktyg vi har för att höja elevernas prestationer. Det finns förstås även andra faktorer som har en påverkan på elevresultaten som till exempel eleven, skolan, hemmet men när det gäller det som sker i klassrummet i interaktionen mellan lärare och elever har BfL visat […]

Matematik i förskolan

Organisationen för matematikutveckling i förskolan i Helsingborg består av tre delar utifrån mitt sätt att se det, matematikombudsträffar, studiecirkel och den pedagogiska verksamhet som bedrivs på respektive skola. Det jag ska beskriva här är en minimal del av organisationen men jag upplever att den är viktig för pedagogerna.

Förskolebibliotek på Tornérhjelms förskola

Från tankefrö till verklighet. Vägen hit har varit inspirerande, utmanande och rolig. Idén föddes med barnens frågor om att få låna hem böcker i samband med högläsningsstunderna med vår bokpedagog, Gunilla Eklöf, i sagorummet.

Nationella prov i Samhällskunskap

Årets nationella prov har kört igång för våra elever och först ut är Svenska/SvA i år 6.

Är det formativ bedömning eller bedömning för lärande?

Två vanligt förekommande begrepp men olika innebörd Ja, detta med begrepp och vad de står för är inte lätt. Båda förekommer men står för olika saker. En bedömning anses vara ”formativ” om evidens eller information om elevers förståelse används av olika aktörer (lärare, elever eller klasskamrater) för att anpassa undervisningen och elevernas lärande. Begreppet ”formativ” syftar […]