Frågor och uppgifter för att skapa situationer som synliggör lärandet

Att hitta indikationer på elevers lärande är ingen lätt uppgift, men genom att arbeta med problemlösning i ett dialogiskt klassrum, och genom att uppmärksamma elevers föreställningar om lärande och undervisning, kan förutsättningar skapas för att upptäcka vart elevers lärande är på väg: har det sikte på undervisningens mål eller har det tagit en annan väg? […]

Internets betydelse – Internetdagarna i Stockholm 24/-25/11

Innehållsrika Internetdagar i Stockholm! Nyttigt att ge sig utanför sin comfortzon och få se internet ur ett annat än skolans perspektiv. Vad sägs om Keynote- sessions med Barack Obamas kampanjledare Harper @Harper, MI5 spionen Annie Macond, Konstnären Sougwen Chung (http://Sougwen.com) som var några av de två dagarnas höjdpunkter. Gemensamt för alla dessa fantastiska föredragshållare är att […]

Likvärdig bedömning och kollegialt lärande genom ämnes- och sambedömningsträffar

I Helsingborg samlas alla pedagoger som genomför nationella prov för sjätte året i rad på träffar för sambedömning. Det är en gemensam satsning för grundskolan/grundsärskolan för en mer likvärdig bedömning för nationella prov årskurs 3, 6 och 9. Det ses som en stor vinst att träffas över skol- och områdesgränser och inte bara inom den […]

Veckans tal ett arbete från höstlov till jul i årskurs 2

För två veckor sedan började jag med arbetet kring Veckans tal. Jag har inspirerats av genrepedagogik, Grej Of The Day och Dagens tal (i Att förstå och använda tal , McIntosh).  I två veckor har vi arbetat med talet 11. Hoppas mitt arbete kan inspirera ditt arbete! Bakgrund: Erfarenheten har lärt mig att för mina […]

Lotta Karlsson ”Fröken Flipp” föreläser om flippad undervisning

Lotta Karlsson föreläser på #Hbg44 2014. Tankar och inspiration kring flippad undervisning. Flippar, blogg, Facebook, förmågor, teori, metod och en stor dos glädje! Filmen visar föreläsningen i sin helhet.

Ing-Marie Rundwall och Joakim Jardenberg inviger #Hbg44 2014

Filmen är en inspelning av invigningen från #Hbg44 med Helsingborgs utbildningsdirektör, Ing-Marie Rundwall och Internetchef, Joakim Jardenberg från Filbornaskolans aula.

IT-förstärkt undervisning och utomhuspedagogik

Vi har tidigare skrivit om ett projekt som vi driver i Helsingborg och som handlar om att använda olika appar i utomhuspedagogisk undervisning. Det heter VASS- projektet – Virtuell värld möter autentisk värld i ett sinnligt och samlat lärande. Inblandade parter är Institutionen för datavetenskap och Nationellt Centrum för utomhuspedagogik (NCU) båda vid Linköpings universitet […]

Filmen om brobyggarna i Helsingborgs skola

I filmen om Brobyggarna i Helsingborg får du följa med de tre brobyggarna Claudia, Viveka och Elvis och se en del av deras uppdrag och hur de arbetar.

Brobyggarna – en länk mellan skola och familj för romsk inkludering

En brobyggare i skolan arbetar med att vara en länk mellan familj och skola för barn och elever med romsk bakgrund. I Helsingborg finns idag tre stycken brobyggare som arbetar i skolan. Brobyggarna arbetar med relationer till barn och föräldrar, de informerar skolledning och personal om romsk kultur och historia, de får studera och idag […]

Det viktiga är undervisning och lärande – tekniken är bara ett verktyg

Efter en förmiddag på Tågaborgsskolan är inblicken i vilka möjligheter som finns med digitala verktyg i skola och dagens teknik omöjliga att undgå. Det är också tydligt att tekniken i sig inte behöver vara det viktiga, utan de möjligheter tekniken kan föra med sig. Skolan har valt Google för att poängen är att göra det […]