Musikalprojekt …och den ljusnande framtid

Nästa vecka är det dags för Elinebergsskolans stora musikalprojekt. Årets föreställning …och den ljusnande framtid handlar bland annat om grupptryck, orättvisor och passion och utgår från noveller som elever i årskurs 9 skrivit. Just nu repar orkester och ensemble för fullt inför premiären.

Bakom dörrarna i Elinebergsskolans aula samsas blandade toner, koreografi, skratt och hårt arbete. När eleverna repar känns glädjen och gemenskapen uppenbar och Anna Dror vägleder med säker hand ensemblen på scen. Ensemblen tränar dans och sång medan bandet repar musiken. Längst bak i salen styr en elev ljuset på scen och runt om i aulan provas kläder, rekvisita målas, någon snickrar på scenen och dörrarna stängs och öppnas av alla som hjälps åt med olika saker.

Anna Dror är musikalprojektledare och till vardags lärare på Fame-profilen på Elinebergsskolan. Anna har tillsammans med Elin Mannheimer, som är dramaturg och författare, skrivit manus till årets föreställning. Elevernas egna noveller är utgångspunkt i föreställningen genom att inspirationen till karaktärer och vissa uttryck och låttexter är tagna direkt från novelltexterna.

Musikalen behandlar områden som:

  • Våra givna roller – kan vi ta oss ur dem?
  • Vågar du stå för din sak?
  • Vågar du säga nej?
  • Vem tillhör den ljusnande framtiden egentligen?
  • Och är den ljusnande framtid din?
Pojkbands-karaktärer på repetition till föreställningen ...och den ljusnande framtid.

Pojkbands-karaktärer på repetition till föreställningen …och den ljusnande framtid.

Anna säger att hon tror att alla kan relatera till musikalen eftersom den har en hög igenkänningsfaktor. Karaktärerna utgår mycket från stereotyper men är roliga och skruvade. Hon lyfter också vikten av föreställningens sensmoral och säger att eftersom budskapet är lite tyngre vägs det upp bra av de roliga karaktärerna.

Jag pratar med två elever som är med i musikalprojektet. De säger att det är kul att få ut ett budskap och få ut ett allvar genom något som är så roligt. Båda tycker att det bästa med att få vara med i musikalen är gruppkänslan och att lära känna alla som är med och såklart att få spela musik, teater och att dansa.
– Det blir som en familj!

Annas vision är att eleverna ska få möjlighet att stå på scen på en hög nivå och lära sig hur en produktion fungerar. Allt ifrån hur det funkar med audition, repetitioner, sätta ljus, sy, bygga och få respekt för hantverket.
– Utöver det så vill jag ju att de lär känna sig själva och får vara en del av den här gemenskapen och får känna att “det här är min musikal”, säger Anna.

Musikalprojektet ligger utanför skolan men hela arbetslag 8 är involverade i arbetet. En timme i veckan hjälper de till med projektet och är då uppdelade i 6 olika grupper, bland annat sy-grupp, bygg-grupp, PR och hemsida.

När jag frågar eleverna varför man bör se musikalen svarar de:
– Den är välskriven och egenskriven just för detta. Sen är det…
Bra danser. Bra teater. Bra musik. Bra och viktigt budskap!