OCH NU DÅ…..?

#settlaggad
Sett- tankar:
Vi förstår verkligen hur hashtaggen #settlaggad kom till! Det har varit,och är fortfarande en hel del, virrvarr i hjärnan efter tre intensiva dagar med massor av inspirerande input! Innan vi ens hade kommit iväg var det en del frågetecken om hur det här skulle organiseras för så många människor så att alla får ut mesta möjliga av dessa dagar. Det måste har varit en hel del logistik bakom detta arrangemang. All heder åt organisatörerna som har fixat allt praktiskt med denna gruppresa.

På Ängelholms flygplats samlades en gäng förväntansfulla SETT- deltagare på tisdagsmorgonen för avfärd mot Stockholm. Tisdagens aktiviteter började med studiebesök direkt efter att ha landat på ett soligt Arlanda. Studiebesöket i Nacka gav många funderingar. Den allra starkaste tanken är att vi borde bli bättre på att dela med oss och visa upp vår verksamhet i Helsingborg. Vi har bra verksamheter i vår stad som andra borde komma och titta på.

Full av förväntan tog vi tunnelbanan mot Kista på onsdagsmorgonen för att inleda SETT- dagarna med Camilla Diaz föreläsning. Det blev en rivstart! Hon tog bort argumentet att man inte kan jobba med digitala verktyg om man bara har en I- pad! Istället visade hon hur hon har nyttjat den I- pad som finns i klassrummet på ett exemplariskt sätt. Man kan arbeta kollaborativt med en enda padda! Fantastiskt inspirerande!

Dagen fortsatte med en föreläsning om elevcoachning och därefter av pedagoger från Smedingeskolan. Det var intressant att lyssna på Smedingepedagogerna. Speciellt eftersom Smedingerektorn ( Mikael Parknäs) ifjol pratade på Framtidens lärande. Där berättade han om deras tankar. Han vill inte prata om IT- utveckling utan ser det som skolutveckling. Klokt! Därför var det extra kul att få lyssna på pedagogerna som arbetar utifrån denna filosofi och att det verkar så välförankrat. The Wall pratade Mikael om ifjol och i år visade pedagogerna hur den hade förverkligats.

Dagen avslutades med en stor inspiratör: Katarina Lycken. Underbart att lyssna på hennes tankar om hur man kan utveckla sin pedagogik och få eleverna motiverade. Mellan föreläsningarna hann man med några besök i montrarna. Bl.a. blev det ett besök i Furutorp goes digital- montern. De pratade om hur de har sökt pengar för att förverkliga ett IT- projekt. Alla elever har tillgång till I- pads och personalen arbetar väldigt strukturerat och målmedvet. Hela tiden har de tillgång och hjälp från Högskolan i Kristianstad för att förankra erfarenheter och kunskaper vetenskapligt. Det lät mycket spännande. Vad kan vi göra av detta i Helsingborg? Tankarna spann loss direkt….Hmm…

Efter afterSETT med diverse kollegor, på ett cafe’ i Gallerian bar det iväg in till St. Eriksplan där gemensam middag, för alla deltagare, var bokad. Under middagen diskuterades många av dagens föreläsningar. Hela tiden med ”hur kan vi överföra detta till Helsingborg”- glasögonen på! Det är så många goda tankar och idéer som dyker upp i huvudet. Dessutom är det spännande att utöka sitt kollegium med nya bekantskaper, IRL, inte bara på FB och Twitter. Det ges inte så många tillfällen att träffas på det här viset i vardagen så det var en positiv erfarenhet.

Något lite tröttare tog vi oss ut mot Kista andra dagen för att inleda med föreläsning av Patricia Diaz. Efter att ha läst hennes bok Webben i undervisningen var det ett självklart val att lyssna på henne live! Oerhört inspirerande! Många bra tips att testa hemma i klassrummet. Framförallt att få eleverna att ”skärpa sig”, som hon och eleverna uttrycker sig, för att det är på riktigt. Inte bara en massa konstlade skolarbeten utan andra utanför skolans värld kan ta del av det. Undervisning i skarpt läge! Detta måste skolan bli bättre på: att göra saker på riktigt! Detta budskap återkom i Killfrökens föreläsning. Han uttryckte det ” om inte eleverna kan komma ut i världen så får världen komma in till eleverna”. Skolkunskap kan inte vara någon isolerad kunskap utan måste vävas ihop för att eleverna ska bli motiverade.

image

Efter ytterligare en inplastad-mack- lunch blev det Smartboard- föreläsning. Samma tema upprepar sig. Hur kan vi göra det meningsfullt, motiverande för eleverna? Smartboarden är ypperlig att använda för att få eleverna att samarbeta och att få till gemensamma aktiviteter och diskussioner.

Innan dagens sista föreläsning blev det ett besök i TÄNK OM- montern. Där fanns många intressanta skolmänniskor att prata med. John Steinberg höll just då en mini- föreläsning om hur han ser på de digitala verktygen. Han påtalar att vi inte får glömma bort samtalet och interaktionen med eleverna.

SETT- dagarna avslutades på bästa tänkbara vis! Srini Suwanthani pratar om hur det är att vara lärare i Indien. Dagarna på SETT knyts ihop på ett optimalt sätt med hans känslofyllda föreläsning. Han pratar om engagemanget som krävs av oss pedagoger. Eleverna måste bli motiverade. Han visar att man kan göra detta med väldigt små medel. Kan han uppnå dessa fantastiska resultat så är allt möjligt!

image

Efter två intensiva dagar är det några saker som utkristalliseras:

1.Det handlar om vår VILJA att förändra undervisningen och synen på kunskap. Vi kan inte skylla på att vi inte har en klassuppsättning av I- pads och att det är anledningen till att vi inte använder de digitala verktygen. Tänk större och inte så komplicerat. Hur kan jag använda de verktyg jag har? Kan eleverna använda sina egna verktyg? Vi har ju ett öppet nätverk i Helsingborg och det underlättar mycket. På det viset kan alla elever använda sina telefoner även om aktiviteten i klassrummet (eller var vi nu har lektion!) kräver internetuppkoppling.
2. Just i dagarna står Helsingborg i begrepp att utöka sin maskinpark i skolorna rejält. Detta ställer stora krav på verksamheterna. Alla rapporter etc är eniga om att det inte hjälper att ställa ut maskiner på skolorna. Det är HUR vi använder dem som är det viktiga. Det känns som vi har kommit förbi ladda- ner- appar- stadiet. Hur får vi ihop alla bitarna med de digitala verktygen. Vi måste komma fram till ett helhetstänk där de digitala verktygen ingår som en naturlig del. Vilka verktyg använder vi till vad? Vad gör jag bäst med en I- pad? Vad är bäst att göra på en Cromebook? etc. Men framförallt hur integereras allt så att de digitala verktygen inte är något som läggs utöver det man brukar göra utan hur kan de istället underlätta i den dagliga verksamheten?

Om tankar och idéer väger något så var det ett betydligt tyngre bagage som checkades in på hemfärden jämfört med utresan. Det var nämligen många nya tankar och idéer nerpackade i bagaget efter två sprängfyllda SETT-dagar. Vi har bara börjat ett sortera dem för det är så många intryck och idéer efter givande och inspirerande dagar. Det är ett privilegium att få ta del av alla dessa skolmänniskor som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter på ett föredömligt sätt. Man önskar att alla skulle få ta del av sådana energikickar. Eftersom det är en omöjlighet har vi en stor uppgift att försöka entusiasmera våra kollegor och rektorer.

När vi sitter i avgångshallen på Arlanda slås vi plötsligt av hur två av de största intressena sammanfaller: resor och skolutveckling har många likheter. Resan börjar med att kaptenen taxar ut planet och gör oss klara för start med diverse förberedelser – detta kan jämföras med att huvudman tar ut riktningen för skolan utifrån läroplan, lagar etc. Cabin crew ready for take off! Då gör sig lärare/personal redo att följa med på resan. Sedan lyfter jätten och alla sitter fastspända under en tid. Det är i den här fasen som alla får fortbildning, info etc inom skolutveckling. När skylten med säkerhetsbälten släcks får alla resa sig och röra sig fritt i kabinen. Här släpps kreativiteten bland personalen lös. Många sätter igång att fixa och trixa. Både enskilt och tillsammans. Andra sitter kvar med säkerhetsbältet på sig och vågar/ vill inte riktigt lämna tryggheten. Alla pysslar med sitt eget, pratar med grannen, en del kanske fyller på mat- och vätskereserven. När det börjar närma sig landning tänds lampan om att alla ska spänna fast säkerhetsbältet igen. Nu behöver man samla ihop sig igen för att landa i ny kunskap och erfarenhet. När planet har landat sträcker alla på sig och tar sig ur flygplanet. Det går oftast inte så lång tid innan suget kommer krypande efter en ny resupplevelse och planeringen smyger igång så sakteliga. Det finns ju så många platser på jorden man vill besöka…. Så upp i planet igen! I skolutveckling kan man jämföra det med att alla behöver pusta ut en stund och samla ihop den nya kunskapen och tillämpa den men känslan efter nya utmaningar pockar snabbt på! Vad ska vi ge oss i kast med härnäst, hur ska vi utveckla vår verksamhet ytterligare…..?

Vi siktar ju på att Helsingborg ska vara en kommun som vi är stolta över och andra pratar om som en bra förebild!
Expedition #HBGskola är ute på en spännande resa! image

/ Camilla och Marie-Louise på Elinebergsskolan