SETT-tankar

Kul att ha fått uppleva en Settmässa. Kändes som att jag halkade in lite på ett bananskal, en kollega som ingick i områdets IKTgrupp slutade och jag fick frågan om jag ville ta över och om jag ville följa med till Sett, vilket kändes som en stor ära. Just nu klurar jag på hur jag ska sortera alla intryck och allt jag sett och hört och hur jag delar med mig på bästa sätt.

På vägen upp till Stockholm jobbade vi och pratade om våra uppgifter, våra förväntningar och vad vi ville se/lyssna på. Väl uppe på mässan blev det en del intressanta föreläsningar men det var inte lätt att välja utifrån vad man läst i programmet. Ibland blev det till ens fördel och ibland inte. En del föreläsningar förstärkte det som vi redan gör i vårt skolområde vad t.ex. gäller organisation och pedagogiskt tänk. Oavsett vilken utrustning vi har så är pedagogernas inställning otroligt viktig.
Torsdagen var den dag som gav mest whaokänsla, fullspäckat schema med bl.a. Beppe från Hjärnkontoret, Erika Kyrk Seger, Markus Bergenord mfl. Tyckte det var intressant hur de jobbade med ipaden och hur barnen t.ex. jobbade med minecraft. Och hur de använde sig av projicering i bl.a. bygge, och i leken. Just projicering är något jag tagit med mig och ska testa i vår barngrupp till vår temaavslutning.

En robot underhåller i mässgången.

Upptäckte att det även fanns en del småföreläsningar som var väldigt intressanta. Bl.a. Västerås, Eskilstuna och Stockholms stad delade med sig av olika tankar och redskap såsom ipadappen bookcreator, pedagogiska tankesätt kring kamera och ipad med barn, hur barnen ”äger” verktygen och är delaktiga i dokumentationen, tankar kring dokumentation och reflektion och hur det kan få tema/projekt att utvecklas vidare, vikten av att sätta ord på vad barnen och vi vuxna gör.

Som en av mina kollegor i området skrivit hade jag förväntat mig mer inspiration kring teknisk utrustning såsom t.ex. tillbehör till ipads etc. Blir väldigt sugen på att jobba mer med teknisk utrustning och kluret är hur vi lägger upp arbetet och får tiden till att räcka, hur vi får med kollegor. Barnen är nog lättast att få med på tåget. Barnen lever i en digital värld och det gäller att spinna vidare på deras kunskap och intresse.

/Petra Lethan, Hamiltons Förskola, St:Jörgens Förskolor, @petralethan