Utomhuspedagogik t/r Helsingborg-Singapore!

Vi är fyra lärare från Helsingborg som åker på studiebesök till Singapore och Bali i oktober 2014. Vi ska besöka skolor med fokus på utomhuspedagogik och hållbar utveckling. Vi vill gärna berätta om våra upplevelser under resan. Allt började  2012 med Ingers  nya telefon då hon fick fnatt med en ny app som heter TURF. Med den och […]

EdCamp för kollegiet på Elinebergsskolan

“Ett hopplock av allt som går att hitta inom ett område du själv är intresserad av, kan tillsammans skapa något helt nytt. Som både du och andra kan ha nytta av”, säger Joakim Jardenberg. Den 24 september öppnade Elinebergskolan upp för kollegialt lärande på sitt egna lilla EdCamp. Inbjudna var hela skolans kollegie samt personal […]

Vilket mindset har du när du möter dina elever?

Har du någonsin funderat över varför vissa elever fortsätter försöka trots motgångar medan andra ger upp? Det här är ett område som har intresserat forskaren Carol Dweck under många år.

Språkutveckling med Ipads i förskoleklassen

Vi i förskoleklassen, Påarps skola, fick möjligheten att arbeta med Ipads under fem veckor och valde att arbeta med appen ”Story Creator”. Eleverna blev introducerade hur appen fungerar och hur de kunde använda den. Flera av eleverna kände till denna app sen tidigare.

Feedback – för bättre lärande

Idag pratas det en hel del om feedback eller återkoppling. Det förekommer olika varianter av feedback som till exempel, feed-forward, feed-back och feed-up. Feedback är dessutom ett centralt begrepp inom bedömning för lärande (BfL), där det talas om feedback på olika nivåer, lärare till elev, elev till elev samt intern feedback.