Trendspaning på BETT

Besök på BETT, innebär besök på Europas största mässa för IT och lärande. Det  innebär en överväldigande mängd intryck för besökarna. De flesta från Sverige  som besöker denna mässa deltar i kringarrangemang  vilket exempelvis kan innebära föreläsningar, workshops eller skolbesök. Många väljer till och med bort mässan och tycker att föreläsningar och skolbesök är mer […]

På riktigt med “På Riktigt”

Lärcirklar, hubbar, lärande och multimodala arbetssätt. Lin Educations På Riktigt har börjat sprida sig till de skånska skolorna och en av dessa är Västra Berga skola i Helsingborg med rektor Martin Carling i spetsen. På Västra Berga skola i Helsingborg har man under höstterminen 2014 dragit igång med det digitala läromedlet På Riktigt, vilket har […]

Helsingborgsmodellen – för tidig läs- och skrivutveckling

Ladda ner Helsingborgsmodellen – för tidig läs- och skrivutveckling här (pdf) Läs artikel om tidig läs- och skrivutveckling med Helsingborgsmodellen här

Räkna ut hur mycket vatten man slösar

Här delar matematiklärare Björn Sahlin med sig av en “flippad” matematikuppgift han gjort med sina mellanstadieelever som går ut på att räkna ut hur mycket vatten man slösar när man skalar potatis till en middag.

Från fritidspedagog till matematiklärare

Björn Sahlin upptäckte matematiken när han arbetade som fritidspedagog. Därifrån vidareutbildade han sig till matematiklärare och idag, 2015, arbetar han på Rydebäcksskolan i Helsingborg. Han är förstelärare och handledare inom matematiklyftet. Björns roll är att inspirera andra lärare och han brinner fortfarande för matte i praktiken. Björn påbörjade sin karriär i skolan som fritidspedagog för […]

Algoritmer i åk 2!

En ny tanke som testas för fullt just nu! Lära ut algoritmer i addition och subtraktion utan förståelse. Lära ut en teknik och låter eleverna testa och träna på dessa. Vanskligt? Nej jag tror inte det! Jag tror att det var precis detta som jag själv utsattes för under min skolgång. Jag lärde mig hur, […]

Padlets i matteundervisningen

Annika Martell och Jennie Martinsson jobbar som lärare i årskurs fem på Villanskolan i Ängelholm. I sin matematikundervisning använder de ofta verktyget Padlet* som en samlingsplats med olika länkar, dokument och filmer till olika ämnesområden. En del Padlets innehåller genomgångar för att eleverna skall kunna gå tillbaka och titta på sådant man gått igenom på […]

Matematik och svenska tillsammans

Jag har valt att arbeta utan lärobok i matematik i min klass. Eleverna går nu i årskurs 2. Vi arbetar just nu med ett material som heter Uppdrag språklyft med matematik – Leksaksfabriken. Provläs gärna boken. Boken är en lärarhandledning med en spännande berättelse. Aktiviteterna som finns i handledningen är kopplade till målen i Lgr 11 […]

FAT-diagnoserna ett verktyg för analys och bedömning.

I Ängelholms kommun använder vi oss av diagnoserna ur Förstå och använda tal – en handbok som NCM (Nationellt Centrum för Matematikutbildning) gav ut 2010 efter ett samarbete med Alistair McIntosh, Professor på universitetet i Tasmanien och deras norska motsvarighet NSMO (Nasjonalt Senter for Matematikk i Opplaeringen).  FAT-diagnoserna finns för F-klass till åk 9 och […]

Att hantera problemskapande beteenden i skolan

Med hjälp av den låg-affektiva pedagogiken kan det skapas en pedagogisk miljö med positiva förväntningar på elever som vi upplever har problemskapande beteenden. Elever i behov av särskilt stöd, behöver särskilt stöd. För att kunna arbeta med dessa elever på ett bra sätt krävs därför särskilda metoder. Psykolog Bo Hejlskov Elvén går med självklara steg upp […]