Var rädd om kroppen!

Nu när vi satsar allt mer på teknik som förenklar för oss i vardagen får vi inte glömma bort att vara rädd om kroppen. Sjukgymnasten Eva Storulv berättar om hur hon ser på det här med bärbara datorer och kroppshållning.

En dator per elev

Hösten 2011 tog Barn- och utbildningsnämnden i Ängelholms kommun beslut om att alla elever från grundskolans årskurs 1 skall ha tillgång till en dator som arbetsredskap senast höstterminen 2014.

Feedback – för bättre lärande

Idag pratas det en hel del om feedback eller återkoppling. Det förekommer olika varianter av feedback som till exempel, feed-forward, feed-back och feed-up. Feedback är dessutom ett centralt begrepp inom bedömning för lärande (BfL), där det talas om feedback på olika nivåer, lärare till elev, elev till elev samt intern feedback.

Digital storytelling i skolan

Det är sen eftermiddag på Svensgårdsskolan. Solens vårstrålar tränger in genom klassrummets fönster. Bildläraren Cia Olsson hänger upp åk 9 bilder på väggarna medan Charlotta Svensson, en av de drivande pedagogerna i projektet, iordningställer rummet.

Elevledda utvecklingssamtal – en win win-situation

En del av vårt uppdrag som lärare är att fortlöpande informera eleven och dess vårdnadshavare om elevens utveckling och i Helsingborgs stad ska en stor del av informationen finnas dokumenterad i Unikum. Enligt skollagen innebär bestämmelserna vidare att vi ska ha ett utvecklingssamtal minst en gång per termin. Hur samtalet ska gå till finns inga […]

Nationella prov i Samhällskunskap

Årets nationella prov har kört igång för våra elever och först ut är Svenska/SvA i år 6.

Är det formativ bedömning eller bedömning för lärande?

Två vanligt förekommande begrepp men olika innebörd Ja, detta med begrepp och vad de står för är inte lätt. Båda förekommer men står för olika saker. En bedömning anses vara ”formativ” om evidens eller information om elevers förståelse används av olika aktörer (lärare, elever eller klasskamrater) för att anpassa undervisningen och elevernas lärande. Begreppet ”formativ” syftar […]