Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll
image/svg+xml
Meny
  • Vara med och dela?
  • Om oss
  • Translate
  • Tema och skolform
  • Artiklar
  • Blogginlägg
  • Guider och material
  • Podd
  • Film
    • Tema och skolform
      • ANDTS
      • Betyg och bedömning
      • Digital kompetens
      • Fysisk och psykisk hälsa
      • Hållbar utveckling
      • Kollegialt lärande
      • Kultur i lärandet
      • Ledarskap
      • Nyanländas lärande
      • Nätbaserad undervisning
      • På vetenskaplig grund
      • Språkutveckling
      • Värdegrund
    • Artiklar
    • Blogginlägg
    • Guider och material
    • Podd
    • Film
  • Vara med och dela?
  • Om oss
  • Translate
  1. Hem
  2. Tema och skolform
  3. På vetenskaplig grund
  • ANDTS
  • Betyg och bedömning
  • Digital kompetens
  • Fysisk och psykisk hälsa
    • Aktiv paus i klassrummet med Brain breaks
    • Brain power
  • Hållbar utveckling
  • Kollegialt lärande
  • Kultur i lärandet
  • Ledarskap
  • Nyanländas lärande
    • Länktips
  • Nätbaserad undervisning
  • På vetenskaplig grund
  • Språkutveckling
  • Värdegrund

På vetenskaplig grund

  • Skriv ut
Digitala läroböcker - flipp eller flopp?
Digitala läroböcker – flipp eller flopp?

2022-01-27 07:31

Hur står sig den digitala läroboken mot den tryckta? Vad för slutsatser kan man dra från att använda den ena eller den andra? Det ville Karin Bergöö Ripell som arbetar…

  • Intervju
  • Grundskola 7-9
Undervisning, lek och kommunikation knyts samman med lekresponsivt nätverk
Undervisning, lek och kommunikation knyts samman med lekresponsivt nätverk

2021-11-19 10:53

I en textserie om hur ett uppdrag som samverksansdoktorand kan stötta alla delar av förskolans arbete mot en förskola på vetenskaplig grund riktar vi i denna text fokus mot hur…

  • Blogginlägg
  • Förskola
Mellanledarens förmåga att översätta och anpassa strategier och verktyg avgörande
Mellanledarens förmåga att översätta och anpassa strategier och verktyg avgörande

2021-06-08 11:40

Närmre 500 lärare i en mellanledarposition har gått den processledarutbildning som skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg genomfört i flera omgångar sedan 2013. I en studie blir det nu tydligt att…

  • Intervju
Kan förändrade tankebanor påverka elevers inställning till matematik?
Kan förändrade tankebanor påverka elevers inställning till matematik?

2021-05-18 11:20

Ja, det ville i alla fall Fredericka Cordua och Sofie Persson undersöka. De brinner för matematiken och ser matematiken som mer än bara ett ämne. Men de ser att det…

  • Intervju
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Matematik
Låg överensstämmelse i betygssättning kan påverka likvärdigheten
Låg överensstämmelse i betygssättning kan påverka likvärdigheten

2021-03-18 15:06

Hur ser överensstämmelsen i betygssättning ut när lärare använder sig av de två modellerna holistisk- och analytisk modell? Och vilka skillnader finns mellan modellerna i hur lärare motiverar sin betygssättning?…

  • Artikel
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
Nyfiken på Sofie Johansson och flerspråkiga lärmiljöer
Nyfiken på Sofie Johansson och flerspråkiga lärmiljöer

2021-03-02 07:30

Sofie Johansson deltog under läsåret 19/20 i ett utvecklingsarbete för integration på lika villkor. Under arbetet skapade hon strukturer för flerspråkiga lärmiljöer i sitt klassrum som uppskattades av både elever…

  • Nyfiken på
  • Gymnasieskola
  • NO-ämnen
Elever som får använda alla sina språk får fler verktyg i sitt lärande
Elever som får använda alla sina språk får fler verktyg i sitt lärande

2021-02-25 14:48

I en studiehandledning på modersmålet sker skolarbetet växelvis på modersmål och på svenska, vilket utvecklar elevens kunskaper såväl i det aktuella ämnet som i svenska språket. Elever som får använda…

  • Artikel
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
  • Modersmål
  • Ämnesövergripande
Varför Nätverk för VFU-handledare?
Varför Nätverk för VFU-handledare?

2021-02-10 11:26

Hur kan ett uppdrag som samverksansdoktorand stötta alla delar av förskolans arbete mot en förskola på vetenskaplig grund? I denna text beskriver Jenny Henriksson arbetet och utvecklingen med Billesholms förskolors…

  • Blogginlägg
  • Förskola
Vilka effekter ger det kollegiala lärandet?
Vilka effekter ger det kollegiala lärandet?

2020-11-06 08:37

Idag ägnar skolor hundratals timmar åt aktiviteter som går under benämningen kollegialt lärande, många gånger med tron att nya insatser i undervisningen ska leda till direkta effekter för eleverna. I…

  • Artikel
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
Ängelholms kommun berättar om skola på vetenskaplig grund
Ängelholms kommun berättar om skola på vetenskaplig grund

2020-10-27 10:13

I ett projekt som FoU Skola driver berättar kommuner i Skåne om sitt arbete med skola på vetenskaplig grund genom att svara på tre frågor. Ambitionen med projektet är att…

  • Blogginlägg
En resa med förhinder - internationellt samarbete i en föränderlig tid
En resa med förhinder – internationellt samarbete i en föränderlig tid

2020-06-08 13:48

Detta inlägg handlar om internationellt samarbete i en tid vi inte kunde förutspå, om en utbildningskonferens när det inte blev som det var tänkt utan blev som det blev. Det…

  • Blogginlägg
  • Förskola
Hon har forskat på lärares användning av digitala resurser i undervisningen
Hon har forskat på lärares användning av digitala resurser i undervisningen

2020-06-02 07:48

Eva Svensson var nyfiken på att undersöka vad det är som lärare gör när de är duktiga användare av digitala resurser. Hon blev överraskad över lärares uppfinningsrikedom och över hur…

  • Artikel
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
Reading & Writing Power
Reading & Writing Power

2020-03-16 08:19

Under en heldag, den 3 mars, hade alla lärare i Ängelholms grundskolor förmånen att få lyssna till Adrienne Gear, en kraftfull föreläsare som talade på temat språk- läs- och skriv-undervisning.…

  • Blogginlägg
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Svenska
  • Svenska som andraspråk
Samverkan mellan akademi och praktik
Samverkan mellan akademi och praktik

2020-03-06 08:00

Kanske har du bilden av forskare som en ensamarbetande person fast på sitt kontor? Jag får erkänna att även om jag hade en viss insyn i akademin sedan tidigare blev…

  • Blogginlägg
  • Förskola
Varför satsa på forskning i förskolan?
Varför satsa på forskning i förskolan?

2020-02-18 09:55

I mitt förra inlägg beskrev jag min resa från barnskötare till samverkansdoktorand. Hur jag hamnade här. Och i detta inlägg kommer jag att beskriva vad det konkret innebär för mig…

  • Blogginlägg
  • Förskola
En väg till att forska inom förskolan
En väg till att forska inom förskolan

2020-02-07 08:08

Det pågår mycket forskning kring undervisning i förskolan i Sverige idag. Hur är detta kopplat till dig som undervisar i förskola? Hur skulle du kunna ta plats i forskningsfältet? Följ…

  • Blogginlägg
  • Förskola
Aktionslärande pågår
Aktionslärande pågår

2019-11-25 15:29

En skola på vetenskaplig grund är en portalparagraf vi alla i skolan har att arbeta för. Det kan göras på olika sätt. Ett är att systematiskt identifiera vad som fungerar…

  • Artikel
  • Fritidshem
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
Pulsstudien visar resultat på bara sju minuter
Pulsstudien visar resultat på bara sju minuter

2019-10-22 09:28

Börjar du dina matematiklektioner med fysisk aktivitet? Att inleda matematiklektionen med sju minuters fysisk aktivitet har nämligen visat sig ha effekter på elevers koncentration och arbetsminne.

  • Artikel
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
Om skolforskning och om hur allting hänger ihop
Om skolforskning och om hur allting hänger ihop

2019-09-30 15:25

Lärarna på Raus Planterings skola har i några år arbetat aktivt med skolforskning och de fem stora, det vill säga John Hattie, Michael Fullan, Dylan Williams, Carol Dweck och Helen…

  • Blogginlägg
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
Vetenskapligt stöd för fysisk aktivitet
Vetenskapligt stöd för fysisk aktivitet

2019-08-14 07:30

Letar du efter vetenskapligt stöd för fysisk aktivitet och sambandet med barn och ungdomars hjärnhälsa? Här har du det! Sammanställt av Arne Kastenbom, förstelärare på Rönnowska skolan.

  • Artikel
  • Fritidshem
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
  • Särskola
  • Idrott och hälsa
När eleven är en robot – Om att gå i skolan på distans
När eleven är en robot – Om att gå i skolan på distans

2019-01-09 07:00

Barn och ungdomar som av olika anledningar inte kan komma till skolan har idag med teknikens hjälp möjlighet att ändå delta och vara delaktig i undervisningen. Dock är den sociala…

  • Blogginlägg
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
  • Särskola
En robot i skolbänken
En robot i skolbänken

2019-01-09 07:00

Kan en robot vara lösningen när en elev har svårt att gå till skolan? Det ville Eva Svensson, kommunlicentiand i Helsingborgs stad, ta reda på.

  • Artikel
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
  • Särskola
De forskar om skillnader i betygsättning
De forskar om skillnader i betygsättning

2018-10-22 16:04

Det finns olika sätt att sätta betyg. Den holistiska och analytiska modellen beskriver två varianter. 

  • Artikel
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
  • Ämnesövergripande
Tydliga krav skapar motivation
Tydliga krav skapar motivation

2018-10-18 08:26

Kan olika grader av transparens i förväntningar ge effekter på elevernas motivation och prestation? Den frågan undersökte forskare i en studie under läsåret 16/17. I studien deltog elever från årskurs…

  • Artikel
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Ämnesövergripande
Bra eller dåligt med digitala verktyg i undervisningen?
Bra eller dåligt med digitala verktyg i undervisningen?

2018-10-01 16:21

Är det bra eller dåligt att arbeta med digitala verktyg i undervisningen? Enligt Karin Ollinens forskningsstudie är frågan mer komplex än så.

  • Blogginlägg
  • NO-ämnen
Delaktiga elever
Delaktiga elever

2018-09-24 14:35

Vi heter Roger Hatter och Jenny Löfgren (förstelärare). Vi arbetar som klasslärare i årskurs 6 på Varagårdsskolan i Bjuv. Vi arbetar sedan 2016 i ett tvålärarsystem. I klassen går det för…

  • Blogginlägg
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
Är en forskningscirkel något för oss?
Är en forskningscirkel något för oss?

2018-08-31 10:05

Enligt skollagen ska undervisning ske på vetenskaplig grund. Vad innebär det och hur kan man arbeta med det på ett mer aktivt sätt än vad som görs idag på våra…

  • Blogginlägg
  • Ämnesövergripande
Forskningscirkel ger tacksam kritik
Forskningscirkel ger tacksam kritik

2018-08-13 14:05

Att fördjupa sig i ett ämne kan lätt kännas som en ganska ensam syssla. Men i forskningscirkeln för IKT-pedagoger och liknande i Helsingborg, känner de enskilda deltagarna sig allt annat…

  • Artikel
Lärarnas skolutvecklingskonferens
Lärarnas skolutvecklingskonferens

2018-04-26 13:46

Är du nyfiken på att delta i Lärarnas Skolutvecklingskonferens 2019? Ett intressant och utvecklande tillfälle till att lära tillsammans med kollegor och en möjlighet  att bidra till att skapa beprövad…

  • Blogginlägg
  • Förskoleklass
  • Matematik
Utvecklas som skribent i en forskarutbildning
Utvecklas som skribent i en forskarutbildning

2018-03-21 06:24

Forskarskolan CSiS är på skrivarinternat. Vi är 9 stycken kommunlicentiander från skånska och halländska kommuner, som hittills har genomgått tre av fyra års forskarutbildning. Vad det känns behövligt och lyxigt…

  • Blogginlägg
En viktig etapp i forskarutbildningen nådd!
En viktig etapp i forskarutbildningen nådd!

2018-03-05 06:23

Tänk att få arbeta i en kommun som Ängelholm där begreppet skola på vetenskaplig grund tas på allvar. Det är en ynnest! I detta inlägg tänkte jag dela med mig…

  • Blogginlägg
  • Grundskola 7-9
Varför väljer rektorer bort lärare som processledare?
Varför väljer rektorer bort lärare som processledare?

2018-02-12 07:15

Processledare som stöd i det lokala utvecklingsarbetet har visat sig skapa tydliga utvecklingsprocesser med brett deltagande. Samtidigt väljer vissa rektorer och skolor bort att ha lärare i processledarfunktioner. Hur leds…

  • Blogginlägg
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
  • Särskola
Vad kan processledare bidra med? 
Vad kan processledare bidra med? 

2017-12-18 09:10

Vad kan det egentligen resultera i att rektor eller förskolechef kompetensutvecklar lärare i att leda förbättringsprocesser? Det beror givetvis på vilka förutsättningar lärarna får i form av mandat, tid, verktyg…

  • Blogginlägg
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
  • Särskola
Processledare för skolutveckling
Processledare för skolutveckling

2017-12-04 09:28

Utvecklingsledare, lärledare, processledare, förstelärare och liknande mellanledare finns på många skolor och förskolor för att stödja skolutvecklingsprocesser. Jag har, tillsammans med en forskargrupp vid Göteborgs universitet, studerat denna typ av…

  • Blogginlägg
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
  • Särskola
Forskarcirkel om kooperativt lärande!
Forskarcirkel om kooperativt lärande!

2017-11-10 18:36

En av de roligaste arbetsuppgifter som jag kan få som specialpedagog är att medverka till att undervisning utvecklas för att bli mer inkluderande och passa fler elever.Jag önskar att vi…

  • Blogginlägg
  • Fritidshem
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
Formativ bedömning med nya möjligheter till lärande
Formativ bedömning med nya möjligheter till lärande

2017-09-12 07:00

Catarina Andersson har följt en grupp mellanstadielärare som deltagit i en fortbildning i formativ bedömning i matematik. När lärare använder den formativa bedömningen som en grund till förändringar av sin…

  • Artikel
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Ämnesövergripande
Skapa motivation på nya sätt
Skapa motivation på nya sätt

2017-09-08 13:55

Andreia Balan talar om motivation som ett mångfacetterat begrepp och om vikten av förståelsen att det betyder olika saker. Den senaste forskningen visar trots det på olika aspekter av motivation…

  • Artikel
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
  • Särskola
Hård debatt om skolforskning!
Hård debatt om skolforskning!

2017-09-04 17:30

[caption id="attachment_12390" align="alignnone" width="800"] Ah´Penny Bird[/caption] Debatten kan stundvis bli ganska hård vid skolfrågor i Sverige och när det gäller utbildningsforskning likadant. I somras bemötte min handledare Pernilla Nilsson (professor…

  • Blogginlägg
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • NO-ämnen
Internationell forskarkonferens - forskarstuderande!
Internationell forskarkonferens – forskarstuderande!

2017-08-29 21:01

[caption id="attachment_12378" align="alignnone" width="1023"] Ah´Penny Bridge[/caption] ESERA-konferensen arrangeras vart annat år sen 1995, varje år på nytt ställe, i år i Dublin och nästa gång 2019 kommer den att gå…

  • Blogginlägg
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
Digitalisering = datorer?
Digitalisering = datorer?

2017-08-18 16:33

– ett inlägg i debatten om skolans digitalisering Det finns många frågor och flugor som under årens lopp har diskuterats kring skolan. Sommaren 2017 har en nygammal fråga varit högaktuell…

  • Blogginlägg
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
  • Särskola
Självbedömning som stöd för självreglerat lärande
Självbedömning som stöd för självreglerat lärande

2017-08-15 15:24

I sin forskningsöversikt om formativ bedömning, skriver Paul Black och Dylan Wiliam att självbedömning inte bör betraktas som ”ett intressant alternativ eller en lyx”, utan som en grundläggande förutsättning för…

  • Artikel
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
  • Ämnesövergripande
Likvärdighet och kollegialt lärande - teman på Framtidens lärande 2017
Likvärdighet och kollegialt lärande – teman på Framtidens lärande 2017

2017-06-08 07:30

”Lösningen på svensk skolas problem finns redan i systemet, kanske till och med här i rummet!” Så inleddes årets konferens Framtidens lärande.

  • Blogginlägg
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
Analysgruppsarbete - en mirakelmetod?
Analysgruppsarbete – en mirakelmetod?

2017-03-20 15:47

Vi närmar oss sluttampen på projektet analysgrupper. Vad har skett och vilka är utmaningarna och möjligheterna framöver? I detta blogginlägg reflekterar jag kring dessa frågor utifrån Bårslövsskolans analysgrupp som ett…

  • Blogginlägg
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
Läsberedd i förskoleklass med multisensorisk läsinlärning
Läsberedd i förskoleklass med multisensorisk läsinlärning

2017-03-16 13:00

Dalhemsskolan i Helsingborg arbetar med en multisensorisk läsinlärningsmetod som heter Läsklar. Metoden gör barnen fonologiskt medvetna redan i förskoleklass och hjälper dem att knäcka läskoden.

  • Artikel
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
Motivation - en studie
Motivation – en studie

2017-02-06 07:30

Är vi överens om vad vi menar när vi säger att elever inte är motiverade? Och hur gör vi för att motivera dem? Det är inte enkla frågor att besvara.…

  • Blogginlägg
  • Grundskola 4-6
  • Ämnesövergripande
Google Classroom i undervisningen
Google Classroom i undervisningen

2017-01-24 07:30

Eva Svensson arbetar på Laröds skola och är Helsingborgs stads kommunlicentiand i naturvetenskapernas didaktik på Campus Helsingborg. Under våren har hon intervjuat 17 lärare som under en längre period använt…

  • Blogginlägg
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
Doktorander i Lärande väcker intresse för vetenskap hos unga
Doktorander i Lärande väcker intresse för vetenskap hos unga

2017-01-10 07:30

Doktorander i Lärande (DiL) är inspirationsfyllda möten mellan barn eller elever och doktorander. Syftet är att stimulera och väcka nyfikenhet för forskning och kunskap.

  • Artikel
  • Fritidshem
  • Förskola
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
  • Särskola
  • Ämnesövergripande
Gemensam pedagogisk plattform för gymnasieskolorna
Gemensam pedagogisk plattform för gymnasieskolorna

2016-11-28 15:36

Har du någon gång undrat över vad som utmärker kvalitet i verksamheten? Det har skolledarna för de kommunala gymnasieskolorna i Helsingborg fokuserat på under sina kollegiala dialoger de senaste åren.

  • Blogginlägg
  • Gymnasieskola
#2 BFL med Andreia Balan och Petra Gustafsson
#2 BFL med Andreia Balan och Petra Gustafsson

2016-08-25 13:00

I dagens avsnitt ligger fokus på den första delen inom Bedömning för lärande som handlar om att förtydliga och förstå mål och kriterier.

  • Välkommen till kvartsamtal
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
  • Ämnesövergripande
Skolledarens roll i det kollegiala lärandet - ett praktiknära exempel
Skolledarens roll i det kollegiala lärandet – ett praktiknära exempel

2016-08-16 15:18

En kultur där det är tillåtet att misslyckas, där man känner sig trygg att delge sina erfarenheter och där det råder en prestigelöshet är en förutsättning för kollegialt lärande. Denna…

  • Blogginlägg
  • Fritidshem
  • Förskola
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
  • Särskola
Vad säger elever och lärare egentligen om bedömning i skolan?
Vad säger elever och lärare egentligen om bedömning i skolan?

2016-05-18 13:00

Lisbeth Gyllander Torkildsen, strategisk utvecklare skol- och fritidsförvaltningen, Helsingborg, har under många år studerat elevers förståelse för bedömning samt hur en ömsesidig syn på bedömning kan utvecklas mellan elever och…

  • Blogginlägg
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
Vad säger forskning om skolledarens roll i kollegialt lärande?
Vad säger forskning om skolledarens roll i kollegialt lärande?

2016-04-20 15:00

Både ledarskap och kollegialt lärande lyfts idag, i såväl forskning som debatt, fram som nyckelfaktorer för framgångsrik skolförbättring. Det har blivit så kallade masteridéer som vi alla har tagit till…

  • Blogginlägg
  • Fritidshem
  • Förskola
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
#1 Kollegialt lärande med Ulf Blossing
#1 Kollegialt lärande med Ulf Blossing

2016-04-20 10:30

I premiäravsnittet av Pedagogsajtens Podcast pratar Ola Sandén, mediepedagog Helsingborg, kollegialt lärande med Ulf Blossing, docent i pedagogik vid Göteborgs Universitet.

  • Välkommen till kvartsamtal
  • Fritidshem
  • Förskola
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
  • Särskola
Analysgrupper för databaserade beslut i skola och förskola
Analysgrupper för databaserade beslut i skola och förskola

2015-09-15 16:19

I samarbete med Kommunförbundet Skåne och Universitet i Twente i Holland har en skola i Landskrona och åtta skolor i Helsingborg nu inlett ett arbete med analysgrupper.

  • Blogginlägg
  • Förskola
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
Lärares olika kompetenser utifrån ramverket TPACK
Lärares olika kompetenser utifrån ramverket TPACK

2015-09-03 15:49

En god pedagog? Det finns många tankar och olika tyckanden om hur en bra lärare ska vara. Klart är att en lärare behöver olika typer av kompetenser som samverkar för…

  • Blogginlägg
  • Fritidshem
  • Förskola
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
  • Särskola
Hur kan vi synliggöra elevens kunskap i multimodala sammanhang?
Hur kan vi synliggöra elevens kunskap i multimodala sammanhang?

2015-06-18 12:00

Digitalisering i skolan handlar som mycket annat i skolan om hur vi säkerställer likvärdigheten i undervisning och bedömning för ett ökat lärande för alla. Ett sätt att säkerställa detta är…

  • ifousbloggen - Digitalisering i skolan
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
  • Särskola
Aktivera eleverna som ägare av den egna lärandeprocessen
Aktivera eleverna som ägare av den egna lärandeprocessen

2015-06-04 13:00

Framgångsrika elever är oftast självreglerande. De kan sätta upp realistiska mål, använda lämpliga strategier för att uppnå dessa mål, reglera sin fysiska och sociala lärandekontext, använda sin tid på ett…

  • Artikel
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
Aktivera eleverna som resurser för varandra med kamratbedömning
Aktivera eleverna som resurser för varandra med kamratbedömning

2015-03-17 13:30

I samarbete med andra kan vi komma längre i vår kunskapsutveckling jämfört med om vi arbetar på egen hand. Eftersom det dessutom finns fler elever än lärare i ett klassrum,…

  • Artikel
  • Material och lärresurser
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
Förutsättningar för effektiv respons

2015-01-21 14:21

Den tredje strategin för Bedömning för lärande* handlar om att arbeta med nyanserad och framåtriktad respons. Här kan du läsa om förutsättningar för en effektiv respons från lärare till elev samt se…

  • Artikel
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
Nyanserad och framåtriktad respons från lärare till elev

2015-01-14 13:00

Respons, eller feedback, är ett centralt begrepp inom bedömning för lärande. Den här texten handlar om respons från lärare till elev. Den tredje av fem strategier för bedömning för lärande*…

  • Artikel
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
Frågor och uppgifter för att skapa situationer som synliggör lärandet
Frågor och uppgifter för att skapa situationer som synliggör lärandet

2014-11-26 13:00

Att hitta indikationer på elevers lärande är ingen lätt uppgift, men genom att arbeta med problemlösning i ett dialogiskt klassrum, och genom att uppmärksamma elevers föreställningar om lärande och undervisning,…

  • Artikel
  • Material och lärresurser
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
Skapa situationer som gör lärandet synligt
Skapa situationer som gör lärandet synligt

2014-11-05 13:15

En förutsättning för en effektiv lärmiljö är att lärande och undervisning är sammankopplade och följer varandra. Då optimeras elevernas möjligheter att uppnå undervisningens mål. Både elever och lärare behöver kunskap…

  • Artikel
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
Konditionsträning för bättre skolframgång
Konditionsträning för bättre skolframgång

2014-11-03 13:27

Med jämna mellanrum får vi i media läsa om skolor som har valt att lägga extra resurser på mer idrott för eleverna, om projekt där undervisning i andra ämnen än…

  • Artikel
  • Fritidshem
  • Förskola
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
  • Särskola
  • Idrott och hälsa
  • Ämnesövergripande
Hur du kan arbeta med att förtydliga och förstå lärandemål och bedömningskriterier
Hur du kan arbeta med att förtydliga och förstå lärandemål och bedömningskriterier

2014-10-22 13:00

Exempel från praktiken utifrån den första strategin för bedömning för lärande*. Här hittar du alla delar i artikelserien Bedömning för lärande I Sverige har vi sedan 2011 nya kurs- och…

  • Artikel
  • Gymnasieskola
Förtydliga och förstå lärandemål och bedömningskriterier
Förtydliga och förstå lärandemål och bedömningskriterier

2014-10-08 14:39

För att arbetet med bedömning för lärande ska bli så bra som möjligt krävs att eleverna är medvetna om och förstår målen med undervisningen och kriterierna som ligger bakom bedömningen.…

  • Artikel
En artikelserie för arbete med Bedömning för lärande *
En artikelserie för arbete med Bedömning för lärande *

2014-10-01 13:00

Bedömning för lärande har under senare tid lyfts fram som ett centralt utvecklingsområde i skolan. En översikt kring forskningsområdet har efterfrågats och i dagarna presenterades en kunskapsöversikt om bedömning för…

  • Artikel
Vilket mindset har du när du möter dina elever?
Vilket mindset har du när du möter dina elever?

2014-09-24 13:00

Har du någonsin funderat över varför vissa elever fortsätter försöka trots motgångar medan andra ger upp? Det här är ett område som har intresserat forskaren Carol Dweck under många år.

  • Artikel
  • Fritidshem
  • Förskola
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
  • Särskola
Feedback - för bättre lärande
Feedback – för bättre lärande

2014-04-24 14:30

Idag pratas det en hel del om feedback eller återkoppling. Det förekommer olika varianter av feedback som till exempel, feed-forward, feed-back och feed-up. Feedback är dessutom ett centralt begrepp inom…

  • Blogginlägg
  • Fritidshem
  • Förskoleklass
  • Grundskola 1-3
  • Grundskola 4-6
  • Grundskola 7-9
  • Gymnasieskola
Dela sidan: På vetenskaplig grund
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på LinkedIn
  • Dela med e-post

    Dela med e-post

    https://pedagogsajten.familjenhelsingborg.se/teman/pa-vetenskaplig-grund/
    Ange en eller flera e-postadresser. Separera med kommatecken.
Dela sidan: På vetenskaplig grund
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på LinkedIn
  • Dela med e-post

    Dela med e-post

    https://pedagogsajten.familjenhelsingborg.se/teman/pa-vetenskaplig-grund/
    Ange en eller flera e-postadresser. Separera med kommatecken.
Inspireras av kollegor!

Inspireras av kollegor!

Dina kollegor runt om i Familjen Helsingborg berättar och delar med sig av sina tips och trix.

Guider och material

Guider och material

Utveckla din undervisning med hjälp av guider och material för din undervisning.

Berätta om din arbetsvardag

Berätta om din arbetsvardag

Bidra med tips, idéer eller berätta om ett projekt du arbetat med. Vad vill du dela med dig av?

  • Vara med och dela?
  • Om oss
  • Translate

Om Pedagogsajten Familjen Helsingborg

 

Om oss

Hjälp oss att bli bättre

Prenumerera på Pedagogsajtens nyhetsbrev

Kontakt

 

Besöksadress: Östra Allén 16
251 89 Helsingborg
pedagogsajten@familjenhelsingborg.se

 

Logga in

Tillgänglighetsredogörelse
Så här behandlar Pedagogsajten dina personuppgifter

  • Facebook
  • Instagram

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of pedagogsajten.familjenhelsingborg.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close