Undervisning gör skillnad

Innan jul gjorde jag fördiagnoser på de tester Helsingborgs stad har valt ut för sin tjänstegaranti – Att kunna räkna efter sitt andra skolår. Jag gjorde omfattande analys av resultatet och lade upp en planering för att undervisa om det eleverna behövde träna på. Detta bloggade jag om på https://ses1549.wordpress.com/category/veckans-tal/

Arbetet under våren har givetvis innehållit mer, bland annat uppgifter från matematiklyftets modul Samband och förändring samt mätning. Mätning kan du läsa om både på min egen blogg och här på Pedagogsajten.

Nu är det dags att göra om testerna. Jag håller andan lite medan jag rättar och analyserar de första resultaten. Är det verkligen så? Kan det vara möjligt? Det bådar gott. Resultaten visar att alla elever gått framåt, det har förbättrat sina resultat. Någon enstaka har inte gjort det men har godkända resultat i alla fall. Ett fåtal har fortfarande inte godkända resultat men har förbättrat sina resultat – i vissa fall över 100%.

Jag har tittat mycket vad Hattie och Nottingham säger gör skillnad i undervisningen, vad Wiliams säger är bra metoder för att aktivera alla elever, hur jag ska kunna få det abstrakta konkret och hur undervisningen ska kunna vara både strukturerad och språkutvecklande. Utmanande, ibland obegripligt och svårt men roligt och med goda resultat.  Och jag har inget emot att arbeta hårt när jag märker att undervisning gör skillnad!

IMG_7002

Areaväggen

/Susanne Jönsson