Villanskolans elever skapar reklamfilmer med genusperspektiv

Under några veckor i april/maj månad har alla 70 eleverna i årskurs 6 arbetat med ett filmprojekt i bildundervisningen. Målet var att skapa en reklamfilm, och särskilt tänka på genusperspektivet. Hur förmedlas reklam i medierna? Vilka stereotypa könsroller visas? Hur jobbar fotografer och filmare med bilden av pojkar/flickor i reklamfilmer och kan vi tänka på ett annat sätt? Att bli medveten om reklam, genus och filmberättande är några av de kunskaper och förmågor som vi hoppas att eleverna tar med sig.

Bild: Molly Karlsson

Bild: Molly Karlsson

Just nu, idag, hör jag skrattet klinga i rummet bredvid. Tre elever i en av grupperna håller på för fullt med att filma sin reklam om en superdator. Dörren är stängd för att de inte ska bli störda, men jag hör dem. Samarbetet i gruppen stärks, de kreativa och lekfulla sidorna får spelutrymme och samtidigt får nu alla prova på att redigera film i iMovie via de iPads som grupperna får låna av skolan. Utanför i korridoren har en annan grupp klätt ut sig och filmar i hissen – reklam för broccoli är visst temat – och det ska bli spännande att se hur det ska hänga ihop i själva filmen. Rekvisita har de tagit med hemifrån och manuset finslipas innan själva inspelningen drar igång!

Eleverna gör film med iPad

Bild: Molly Karlsson

Många av eleverna är fullfjädrade filmare och har egna Youtube-konton hemma som de lägger upp filmer på. Vi får chans att prata om “Hur visar du upp dig på nätet?” i detta projekt, då allas reklamfilmer läggs i en olistad spellista på skolans Youtube-konto och via Fronter får klassen tillgång till länken. I kursplanen i ämnet bild står det bland annat att eleverna ska träna på “fotografering och filmande samt redigering i datorprogram”. De ska även öva sin förmåga i bildanalys och kunna reflektera över “reklam- och nyhetsbilder, hur de är utformade och förmedlar budskap”. När projektet är över hoppas vi att alla haft möjlighet att göra just detta, samtidigt som de haft väldigt roligt tillsammans i nya grupper!

En av reklamfilmerna skapad av elever:

Text: Caroline Sjunner, IT-ansvarig Villans RO
Bild: Molly Karlsson, IKT-pedagog Villans RO