En modern restaurangutbildning med hydroponisk odling

Allt började men den där återkommande fikan gamla kollegor emellan där de två Gunillorna uppdaterade varandra om vad som hänt sedan sist. Gunilla Wallin, restauranglärare på Rönnowska skolan, träffade Gunilla Andersson, restauranglärare på Filborna särskola, som de gjort så många gånger förr. Men den här gången var det någonting som Gunilla A från Filborna ville visa.

Gunilla Wallin och den hydroponiska odlingen på Parapeten (Rönnowska skolan).

– Jag vill att du följer med och tittar på någonting som nog intresserar dig.

Och visst intresserade det. Odlingsintresset är nämligen någonting som de två kollegorna har gemensamt och den hydroponiska odlingen på Filbornaskolan som Gunilla A ville visa inspirerade verkligen. Att odla hydroponiskt innebär att du har en jordlös odling. Istället för att odla med jord odlar du med vatten och näring. Med hjälp av växtbelysning och smarta odlingshyllor kan man odla mycket på liten yta, någonting som Gunilla A på Filborna verkligen har utvecklat. Men nu lämnar vi Filborna och deras etablerade odlingar.

Tar med sig idén till Rönnowska

Gunilla W hade länge velat arbeta mer med eleverna omkring hållbar matproduktion och såg här en möjlighet att inspireras av Filbornaskolans moderna arbetssätt och utveckla restaurangprogrammet även på Rönnowska skolan. På skol- och fritidsförvaltningen finns en mobil brickvagn för hydroponisk odling som man kan låna om man vill testa så Gunilla W började med den. Med stöd från kollegan Gunilla A och Niclas på Malmöföreningen Hemmaodlat drog så allt igång. Odlingsvagnen placerade hon i personalens fikarum på Rönnowska skolan och det tog inte lång tid förrän det gröna började titta upp.

– Det tar bara tre dagar innan plantan visar sig. Kollegorna, som kanske var lite skeptiska i början, blev imponerade av växtkraften och nyfikna på odlingsprocessen, berättar Gunilla W

Mitt i allting var det dags för skolan att flytta tillbaka till sina gamla lokaler på Parapeten som man hade varit ifrån ett tag eftersom de hade renoverats. Inför flytten började planerna på en mer permanent odling ta form.

– Biträdande rektor Philip Ekelund och jag planerade tillsammans. I början var det en del investeringar. Växtlamporna är den största kostnaden och vi har betalat ca 15 000 kr, berättar Gunilla W

En ganska stor summa men inköpet är inte svårt att motivera.

– Ja, det är mycket pengar, fast det lägger vi ju gärna på en dator för en person så varför inte på odling som kan ge så många elever så mycket, säger Gunilla W

Förutom växtlamporna har Gunilla W köpt in Billybokhyllor från IKEA som hon satt hjul på, förlängningssladdar till lamporna och så odlingsbläck från Menigo. Filbornaskolans särskola har hjälpt till att borra hål i plastlocket till bläcken och så kunde korgar med pluggar och frö sättas ner i näringslösningen. Och så var man igång.

– Kostnaderna för förbrukningsmaterial som pluggar, fröer och näringslösning är väldigt låg, konstaterar Gunilla W. När man väl har allt på plats kan man producera mycket grönt för en liten peng.

För att dra igång behöver hon ha med sig kollegorna.

– Jag frågade kollegorna vad de vill ha och så odlade vi det. Det blev mycket krasse och andra blommor, sallad och kryddgrönt. När plantorna kom upp skördar vi alla. Om man plockar utifrån och in kan plantan växa till sig igen efter skörd och fortsätta producera ganska länge innan det är dags att så en ny.

Nu används det som odlas till förrätts- och salladstallriken. Örterna används till dekorationer och till pesto eller som krydda i olika maträtterna. Olika sorters basilika passar perfekt för hydroponisk odling.

Vad är den stor vinsten med att ha en hydroponisk odling i samband med restaurangen och utbildningen?

– Vi har elever som inte alltid förstår var fisken kommer ifrån eller hur man odlar en potatis. Bor man i lägenhet och köper mycket halv- eller helfabrikat så är det inte lätt att veta. Vi har haft elever som när de för första gången följt med för att skörda har öppnat dörren till odlingsrummet och så utbrast de ”Odlar du cannabis här?” Haha, nej och då fick vi verkligen tillfälle att pratat om hur mycket annat man kan odla. Det går att prata om så mycket i samband med odling, till exempel varför det går åt så mycket landyta för att föda upp djur och varför vi behöver äta mer vegetabilier om maten ska räcka till alla.

Andra fördelar med hydroponisk odling enligt Gunilla W:

  • Det går att odla nära köket eller i matsalen. Eftersom vi inte använder jord finns det ingen risk för att bakterie eller parasiter kan spridas och förorena maten.
  • Det går fort att driva upp en planta från ett frö
  • Vi kan odla mycket på liten yta
  • Odlingen sköter sig själv under lov och helger
  • Odlandet leder till diskussioner och nyfikenhet omkring mat och matproduktion

Hur tänker ni om framtiden. Kommer ni fortsätta?

– Hade jag fått så hade vi kunna ha ett helt rum med odling för att kunna erbjuda flera sorter och bli mer självförsörjande. Tänk att helt slippa köpa sallad och örter.

– När jag får nya treor till hösten ska de bli ännu mer involverade. Nu har eleverna bara varit med och skördat. Till hösten ska de få välja fröer själva och få sköta om odlingen. Vår tanke är också att köra upp vagnarna i restaurangen så att gästerna i vår restaurang får se vad vi odlar. Då får gästerna tillfälle att fråga och våra elever får berätta. Vi vill också utöka vårt samarbete med Fredriksdal för att få tillgång till mer lokalt producerade livsmedel. Kanske kan vi själva ha en odlingslott någonstans för att göra eleverna så delaktig som möjligt.