Eleverna fick upptäcka staden och sedan berätta om det i en utställning på Dunkers

Efter en stadsvandring fick treorna på Ättekullaskolan skriva om och rita informativa affischer till olika tidsepoker, historiska personer och Kärnan i Helsingborg. De fick göra sitt eget läromaterial. Affischerna och faktatexterna har nu resulterat i en utställning av elevernas alster på Dunkers kulturhus.

Matte på ditt starkaste språk

Vad behöver vi göra för att kunna införa ett arbetssätt där elever kan bli bedömda på sitt starkaste språk? Det är frågan som ligger till grund för initiativet Matte på ditt starkaste språk. Just nu utforskar Helsingborgs stads skolor den här frågan tillsammans med lärare, studiehandledare och elever i årskurs 6-9 på Högastensskolan.

När Sagoprojektet möter julen får barnen möta barnkonventionen

Vårt Sagoprojekt spänner som ett paraply över allt vi arbetar med under året i förskolan, så även våra traditioner. På Tuvehagens förskola, på avdelningen Hagen, har pedagogerna skapat en julkalender där barnen tillsammans med bokens karaktärer, Kurran och Pigan, får möta och fundera över värdegrundsfrågor.

Lyckat VFU-arbete säkrar lärarefterfrågan i Helsingborg

Lärarbristen är utbredd i Sverige. I Helsingborg säkrar vi framtida kompetens genom ett lyckat VFU-arbete.

Fyra superhjältar guidar barnen på H22 – och några barn får träffa dem redan nu

Under H22 City Expo nästa sommar kommer fyra superhjältar att fungera som de yngre barnens guider till olika teman och upplevelser. Skol- och fritidsförvaltningens uppdrag är nu att hjälpa till att fylla superhjältarna med pedagogiskt innehåll, men också att ge dem namn. Så här har Blidögatans och Vindögatans förskola planerat att arbeta med superhjältarna.

En språkutvecklande trädgård och en rullande logoped

Magdalena Ebelin är logoped på elevhälsan i Helsingborg och arbetar delvis ambulerande. Hon är idébärare bakom två innovationsinitiativ som skol- och fritidsförvaltningen valt att testa under året. Idén med en språkutvecklande trädgård testades under vårterminen och nu under hösten har arbetet med en logopedmottagning på hjul satts i rullning. Det är två olika idéer men […]

KomTeks julkalender – en kalender som blandar pyssel med teknik

Nu är snart väntan över! Om bara några dagar är det den 1 december och vi får äntligen öppna den första luckan i KomTeks julkalender – en kalender som blandar pyssel med teknik.

”Vi kom fram till att vi behöver utveckla vårt språkutvecklande förhållningssätt”

I och med satsningen Samverkan för bästa skola har Ekeby skola gjort en del förändringar. Till exempel mer samplanering och sambedömning mellan ämneslärare, ett språkutvecklande förhållningssätt där språkets glasögon ständigt är på, strukturer och stödmallar som hjälp för att ta reda på elevernas förkunskaper och kooperativt lärande där eleverna stöttar varandra. Lärarna Ronja och Josefin […]

Här stöttar man skolorna för att främja närvaroarbetet

Att tidigt fånga upp och uppmärksamma elevers frånvaro är viktigt. På Pedagogiskt center arbetar personalen i nära samarbete med Elevhälsan med att stödja skolorna i Helsingborg i deras pedagogiska arbete. För att främja närvaro arbetar de bland annat med att utveckla och stärka mentorns roll, utveckla lärmiljöer och att stödja verksamheten med digitala system.

Undervisning, lek och kommunikation knyts samman med lekresponsivt nätverk

I en textserie om hur ett uppdrag som samverksansdoktorand kan stötta alla delar av förskolans arbete mot en förskola på vetenskaplig grund riktar vi i denna text fokus mot hur vi tar stöd i ett nationellt nätverk för att utveckla och knyta samman vårt arbetet med undervisning, lek och kommunikation. I denna text beskriver Jenny […]

Nyfiken på att veta mer om I Ur och Skur?

Vad får barn som går i en I Ur och Skur-förskola? Rektor Jonna svarar på nyfikna frågor om vad som kännetecknar en I Ur och Skur-förskola, om att odla med barnen och om Mulle.

Inger har fått sitt arbete publicerat i en vetenskaplig tidskrift

Inger Edforss Fuchs är en av de som deltog i forskningsprojektet VASS, Virtuell värld möter autentisk värld i ett sinnligt och samlat lärande, som genomfördes 2012-2015. Nu publiceras en rapport som beskriver projektet i en vetenskaplig tidskrift.

Staden som lärrum – upplevelsebaserat lärande på både grundskolan och gymnasiet

Staden som lärrum är ett initiativ som utforskar om teknologier som VR kan stödja lärandeprocesser och utöka möjligheterna till att använda elevskapat material till upplevelsebaserat lärande. I projektet har elever från flera olika årskurser arbetat med upplevelsebaserat lärande på olika sätt.

Fantasifulla serier på Mörarps skola

På Möraps skola i Helsingborg har elever i årskurs 6 fått utveckla sin kreativitet i ett för många nytt format.

Implementering av Lgr22, är i startgroparna i Helsingborg

I november startar satsningen på att implementera de reviderade kursplanerna för grundskolan. Samtliga lärare på Helsingborgs stads grundskolor kommer att träffas i ämnesgrupper för att bekanta sig med revideringarna och utveckla sin bedömarskicklighet. Hör två lärare och en rektor reflektera.

Roboten lär eleverna och eleverna lär roboten

Mr.Q är en av två robotar som under oktober och november besöker Rönnowska skolan och International School of Helsingborg. Eleverna i klass EC2C på Rönnowska skolan har fått träffa Mr.Q tillsammans med Maria Sjödin, UX-designer och Tommy Boije som är intraprenör i Helsingborgs stad och drivande i initiativet.

Nyfiken på Marcus Åbinger – teknik i lärandet

Marcus Åbingers elever på Gantoftaskolan har byggt upp sin skolgård i Minecraft och visualiserat sina skolgårdsidéer, bland annat ett växthus med smart bevattningssystem. Några av eleverna har dessutom använt sig av Blender för att skapa 3D-objekt. Vi blev nyfikna och ville veta mer om tankarna kring arbetet.

Förskolan som bygger sin egen utemiljö

Blir det bäst när vuxna är de som bestämmer hur utomhusmiljön ska se ut eller villkorar det bara leken och dess spelregler. ”Lek inte i pölen, klättra inte på stenen, akta dig, du kan trilla ner, kom igen nu då – vi ska ju till lekplatsen!” På Idrottsförskolan HAIS tror man inte på den färdiga […]

Läs- och filmprojekt på Drottninghögsskolan

Klass 6 har genomfört ett läs- och filmprojekt tillsammans med skådespelarna, regissörerna och filmarna Michaela Hennig och Rex Brådhe (Bokmyran).

Ringstorpsparkens förskola – Mer än bara skolmat

Klockan är nio på morgonen och i köket på Ringstorpsparkens förskola är kockarna redan i full gång med att laga dagens lunch. Idag är det morotslasagne som står på menyn. En favorit bland barnen, säger Ana Marusic – en av de två kockarna som arbetar på förskolan. Hon går in i kylen och tar fram en låda med […]