Intresserad av att dela med dig?

Innehållet på Pedagogsajten är skapat av en redaktion och av yrkesverksamma lärare, forskare och utvecklingsledare som vill vara med. Skriv själv eller tipsa oss om någon eller något du skulle vilja läsa om.

"" "" "" "" "" ""

Vill du skriva blogginlägg?

Att skriva ett blogginlägg är ett kul sätt att dela med sig av lärdomar och erfarenheter. Ett blogginlägg kan vara reflekterande, inspirerande eller beskrivande. Kanske allt på en gång. Skicka ett mejl till pedagogsajten@familjenhelsingborg.se och berätta vad du vill skriva om så blir du kontaktad inom kort.

Vill du skicka in ett tips?

Har du ett förslag på något du tycker vi ska skriva om. Ett projekt, en verksamhet eller en person du tycker borde uppmärksammas? Skicka ett mejl till redaktionen på pedagogsajten@familjenhelsingborg.se och beskriv din idé kortfattat så kontaktar vi dig.

Genom att du skickar in en berättelse eller ett tips till Pedagogsajten godkänner du våra riktlinjer.

Varför dela med sig?

  • Skapa stolthet över det ni gör och inspirera andra samtidigt som du själv får nya idéer.
  • Bidra till en positiv lärandekultur och stärkt gemenskap.
  • Bygg upp kollektiv kunskap och ge fler tillgång till viktig information.
  • Hjälp till att bevara och sprida kunskap.
  • Visa upp det som du, din skola eller din kommun gör bra, och nå en större publik.
  • Inspirera lärare över hela landet och bidra till att fler elever får bättre lärande.
  • Hitta nya och bättre sätt att arbeta genom andras erfarenheter.
  • Visa potentiella kollegor hur ni arbetar och vad ni står för.

Vem får skriva på Pedagogsajten?

Pedagogisk personal inom Familjen Helsingborg i alla skolformer från förskola till vuxenutbildning, i kommunal verksamhet, som följer våra riktlinjer har alla möjlighet bidra med texter till Pedagogsajten.

Skapa engagemang i sociala medier

Följ och gilla Pedagogsajten på Facebook och Instagram.

Kommentera gärna våra inlägg, interagera och dela. Då hjälper du till att sprida vårt innehåll och vi kan inspirera ännu fler pedagoger och lärare. Använd också hashtaggen #videlar på dina och era egna inlägg på Instagram så kan vi tillsammans skapa inspiration från så många som möjligt i vår stora region Familjen Helsingborg.

Det senaste

händer som formar ett hjärta händer som formar ett hjärta händer som formar ett hjärta händer som formar ett hjärta händer som formar ett hjärta händer som formar ett hjärta

Omtankesamtal för att främja skolnärvaro

I Ängelholm har skola, elevhälsa och socialtjänst gått samman i en ny samarbetsmodell för att tidigt identifiera och stödja barn med risk för problematisk skolfrånvaro. Genom  omtankesamtal och en vetenskapligt förankrad behovskompass hoppas man på ett förebyggande arbete som hjälper elever att trivas och utvecklas i skolan.

två personer arbetar vid dator två personer arbetar vid dator två personer arbetar vid dator två personer arbetar vid dator två personer arbetar vid dator två personer arbetar vid dator

Här satsar man på AI i skolan

Just nu får både elever och skolpersonal tillgång till AI på olika sätt runt om i många kommuner. Den nya teknologin ger många möjligheter samtidigt som den utmanar. I Helsingborg kommer därför en representant från alla kommunala skolor få delta i en masterclass med fokus på generativ AI i skolan. Skolorna får också möjlighet att delta i ett nätverk kring AI där syftet är att dela erfarenheter, stödja varandra och utforska tillsammans.

en låda med mat och andra saker i en låda med mat och andra saker i en låda med mat och andra saker i en låda med mat och andra saker i en låda med mat och andra saker i en låda med mat och andra saker i

Arbeta med hemberedskap: Fem engagerande aktiviteter för klassrummet

Det här dialog- och aktivitetsmaterialet för grundskolan är anpassat för att användas under fem dagar för att arbeta med hemberedskap. Gärna under Beredskapsveckan som äger rum varje år vecka 39.

porträttbild grupp porträttbild grupp porträttbild grupp porträttbild grupp porträttbild grupp porträttbild grupp

Wieselgrensskolan vände den stökiga lunchen till en stund för vila och avkoppling

I den här artikeln får du veta hur Wieselgrensskolan gick från idé till verklighet och förbättrade måltidsmiljön rejält för sina elever. Dessutom med enkla medel.

På bilden finns ett förstoringsglas som ligger över en text. På bilden finns ett förstoringsglas som ligger över en text. På bilden finns ett förstoringsglas som ligger över en text. På bilden finns ett förstoringsglas som ligger över en text. På bilden finns ett förstoringsglas som ligger över en text. På bilden finns ett förstoringsglas som ligger över en text.

Ett systematiskt kvalitetsarbete under lupp

Två av rektorerna i ett förskoleområde i Ängelholms kommun har visat professionellt mod genom att tillfråga huvudmannen om hjälp med att kritiskt granska områdets strukturer och stödstrukturer för sitt systematiska kvalitetsarbete. Resultatet av granskningen kan du läsa i en FoU-rapport.

porträttfoto porträttfoto porträttfoto porträttfoto porträttfoto porträttfoto

Nyfiken på Lovisa och Skogshjältarna

Lovisa Cederström brinner för lärande i utomhusmiljö. Hon vill att fler ska satsa på att använda sig av närmiljön som lärmiljö och att använda sig av utomhuspedagogik.

"" "" "" "" "" ""

Kollegialt lärande i Läslyftet främjar språkutvecklingen i förskolan

Båstads kommun har jobbat med språkutvecklande arbetssätt under flera års tid. 2023 genomfördes en kartläggning i förskolan där det framkom behov av att tydligare följa upp och utvärdera det språkliga arbetet samt öka kunskapen kring flerspråkighet. Läsåret 23/24 har alla kommunala förskolor i Båstads kommun arbetat med Läslyftets modul “Flera språk i barngruppen”.

tre personer som sitter vid ett bord tre personer som sitter vid ett bord tre personer som sitter vid ett bord tre personer som sitter vid ett bord tre personer som sitter vid ett bord tre personer som sitter vid ett bord

Trelärarsystem för att förstärka undervisningskvaliteten

Många skolor måste ställa om inför ändrade förutsättningar. Rektor Rebecka Nilsson och hennes medarbetare möter den utmaningen med ett trelärarsystem som har potential att förbättra kvaliteten på undervisningen och skapa en stimulerande lärandemiljö för eleverna på de båda skolorna Slottet och Synkopen i Helsingborg.

Bild på en påse med texten Vi gör det tillsammans! Bild på en påse med texten Vi gör det tillsammans! Bild på en påse med texten Vi gör det tillsammans! Bild på en påse med texten Vi gör det tillsammans! Bild på en påse med texten Vi gör det tillsammans! Bild på en påse med texten Vi gör det tillsammans!

Vi ökar skolnärvaron med samarbete! Kick off för Lärande och familj i Ängelholm

Fredagen den 9 augusti hade Lärande och familj en kick off med fokus på samarbete.

personal gruppbild personal gruppbild personal gruppbild personal gruppbild personal gruppbild personal gruppbild

Läs- och skrivutvecklare från Västerås besökte Munka-Ljungby skolområde

Läs- och skrivutvecklare från Västerås  besökte Toftaskolan i maj för att ta del av samt föra dialog kring framgångsrik läs- och skrivundervisning. Besökarna hade fått kännedom om Munka-Ljungby skolområdes förhållningssätt till språk-, läs- och skrivundervisning genom Skolverkets nationella konferens kring ovanstående.

två personer samtalar, en i polisuniform två personer samtalar, en i polisuniform två personer samtalar, en i polisuniform två personer samtalar, en i polisuniform två personer samtalar, en i polisuniform två personer samtalar, en i polisuniform

Utbildningsfilmer om cannabis för ungdomar och till personal och vuxna

Cannabis är den vanligaste narkotikadrogen bland unga. För att öka kunskapen om cannabis hos ungdomar, skolpersonal och föräldrar har stadens ANDTS-samordnare, polisen, och Nicolaiskolan Estetik och media samarbetat och skapat två informativa utbildningsfilmer. Dessa filmer är utformade för att ge värdefulla insikter och stimulera viktiga diskussioner i klassrummet och på föräldramöten.

illustration pratbubbla illustration pratbubbla illustration pratbubbla illustration pratbubbla illustration pratbubbla illustration pratbubbla

Hur synliggörs lärares praktiska yrkeskunnande i samtal om undervisning?

En analys av fyra samtal om undervisning visar att lärare förklarar sitt praktiska yrkeskunnande mest genom att ge konkreta exempel. De visar också sitt kunnande genom att bredda samtalet, problematisera, gå på djupet och dra slutsatser, men detta sker i mindre utsträckning.