Framtidsjakten – en tävling om hållbar utveckling
I Framtidsjakten tävlar elever från olika gymnasieskolor i Helsingborg mot varandra genom att lösa olika uppdrag under en temadag med namnet ”Miljö och hållbar utveckling”. Läs och inspireras till egna framtidsjakter!
Initiativtagare till Framtidsjakten är Per Kléen, förstelärare på Nicolaiskolan. De andra två gymnasieskolorna som deltagit är Tycho Braheskolan och Olympiaskolan. Framtidsjakten hålls varje år i oktober. I följande text berättar Per Kléen om hur uppdraget går till. Texten har ursprungligen varit publicerad på Håll Sverige Rent. Läs och inspireras till egna framtidsjakter!
Hållbarhetslåtar och antirök-reklam
Jakten består av en rad uppdrag som gymnasiernas förstaårselever ska utföra. Lag bildas och Nicolaiskolan, Tycho Braheskolan och Olympiaskolans elever tävlar mot varandra. Poäng ges för genomförda uppdrag.
Uppdragen ser olika ut – eleverna kan få skriva en hållbarhetslåt, göra en hållbarhetssketch eller dikt och framföra dessa eller ge förslag till det fortsatta miljöarbetet i skolan.
Rökningen är alltid ett stort problem på en gymnasieskola. Detta arbetar vi ständigt med. I början av terminen har vi alltid en större antirökkampanj. Eleverna får komma med idéer hur vi ska lösa problemet. Där använder vi Framtidsjakten som ingång – eleverna kan exempelvis få göra en antirök-reklamsnutt till radio, skriva insändare eller skapa mer innovativa skyltar än det sedvanliga ”Rökning förbjuden” som kan sättas upp på strategiska platser runt skolan. I Framtidsjakten har eleverna kommit med många olika förslag på hur man skall öka trivseln i skolan.
Exempel på uppdrag
Här följer några exempel på uppdrag i Framtidsjakten:
- Digitalt skapande. Gör med hjälp av datorn en logga som symboliserar din skolas arbete med hållbar utveckling. (15p för utfört uppdrag, 30p för väl utfört uppdrag)
- Välj en hållbarhetsfråga som engagerar er och skriv en debattartikel/insändare kring denna fråga. Maila ett ex till valfria tidningar med kopia till mailadress för uppdragsinlämning. (15p för utfört uppdrag, 30p för väl utfört uppdrag)
- Gör en lista om fem punkter på hur vi kan utveckla och engagera dig/er i vårt arbete med hållbar utveckling på skolan. (15p för utfört uppdrag, 30p för väl utfört uppdrag)
- Gör en Power Point-presentation med bilder som symboliserar de olika globala hållbarhetsmålen med en förklarande rubrik. (10 p för varje godkänd bild)
- Komponera en hållbar lunchmeny – hållbar både utifrån näringsinnehåll och energin som ingår för att laga måltiden (från produktionen av råvaran till dess maten står på bordet). Valet av meny ska motiveras med ett par meningar. (10p för utfört uppdrag, 20p för väl utfört uppdrag)
- Besök valfritt apotek, fråga hur de arbetar med mediciner som blivit för gamla. Maila in svar. (10p)
- Det är svårt att sluta röka. Ge ett förslag på hur skolan skulle kunna hjälpa elever att bli rökfria. (5p)
- Gör en anti-rök-reklam anpassad för radio på max 30 sekunder. (Max 30 p)
/Per Kléen, förstelärare på Nicolaiskolan