Höstens tips från Gantofta
LärarinnanGöranssons blogginlägg på Pedagogsajten handlar denna gång om Guldäpplet, bokmässan och olika tips att arbeta med på högstadiet i svenska och engelska . Jag skriver mest om vad jag arbetar med när det gäller årskurs nio på Gantofta skola eftersom jag inte skrivit så mycket om de klasserna tidigare.
Guldäpplet
Hösten har börjat intensivt på Gantofta skola. Vi har nu kommit in en bit in i höstterminen och tänkte dela med mig lite av tips och idéer. Den inleddes med att jag för fjärde året i rad blev ensamt nominerad i Helsingborg till Guldäpplet 2018. Jag tackar ödmjukt de som har nominerat mig och mitt digitala arbete.
På Bokmässan i Göteborg presenterades finalisterna till Guldäpplet men denna gång var jag inte en av dem. Däremot finns fortfarande möjligheten att vinna det särskilda priset som annonseras på Skolforum i Älvsjö. Lokaltidningen kontaktade mig för att göra ett litet reportage om mig i samband med min nominering.
Förfrågningar om workshop
Jag har fått en del förfrågningar om jag skulle kunna få leda en workshop på min skola och även andra skolor om hur man arbetar med green-screen för att skapa undervisningsfilmer. Det ställer jag naturligtvis gärna upp på. På skolan har vi duk, fotolampor och ställning att arbeta med.
Tyvärr har vi på högstadiet endast fyra egna iPads som egentligen tillhör ämnena bild och musik. Vi på högstadiet har ibland fått låna från mellanstadiet om har betydligt fler.
I och med reportaget i Lokaltidningen fick jag en förfrågan om ett samarbete med litteraturkanalen.se (webbaserad TV-kanal) och Bokmyran.se. Det låter onekligen spännande och jag kommer att boka in dem för att skapa ett gemensamt projekt.
De berättade att projektet handlar om att arbeta med grundläggande skådespelarövningar; med avspänning, kropp, tal och text. Det kan vara allt från dikter, böcker till filmarbete.
Syftet är att eleverna skulle få jobba med text, svenska och bild på ett nytt sätt. I filminspelningsarbetet ska då eleverna arbeta med olika arbetsfunktioner: B-foto, ljus, ljud och klappa. Jag tänkte att mina nior ska ingå i det här projektet.
Bokmässan i Göteborg
I samband med nomineringen till Guldäpplet åkte jag till Göteborg för att se vilka som skulle utses till finalister. I år var jag inte en av dem som jag nämnde i föregående stycke. På mässan vimlade det av kändisar i alla hörn men inne på mässan fanns ett inspelningsbås. I detta bås kunde man testa spela in sin egen röst och få den på fil. Man kunde också delta i en audition för att vinna en roll i en ljudbok – ”Laholmsflickan” av Åsa Hellberg, utgiven av Bonnier Audio.
Jag valde att delta i tävlingen. Direkt efter min insats fick jag mycket beröm för min röst och naturlighet i inspelningssammanhang. Tävlingen avgörs i slutet av oktober. Jag fick min inspelning skickad till mig och en motivering att jag gått vidare i tävlingen. Mer än så vet jag inte i skrivande stund.
Jag fick idén att låta mina elever prova att spela in sina röster till ett stycke ur en av skolans antologier. Just nu arbetar eleverna med Mary Shelley’s Frankenstein i ämnet svenska (kopplat till värdegrundsarbete och epoken romantiken) och de har precis fått läsa ett utdrag ur antologin samt se filmen från 1994.
I våras lät jag eleverna göra ett radioprogram på engelska men denna gång tänkte jag låta dem spela in sina röster som en ljudbok i miniformat. De skulle också kunna få läsa in tidningsartiklar.
Många människor har svårt att ta in långa och kompakta texter. Därför är det bra att kunna läsa en ljudbok eller tidningsartikel också genom att lyssna. Eftersom jag använder Mac i mitt arbete tänkte jag spela in antingen via Garageband eller Logic. Inspelningsmöjligheterna på elevernas Chromebooks är relativt begränsade och möjligheten till finredigering är inte särskilt påtaglig. Eleverna efterfrågar ofta ”riktiga” datorer eller fler ipads.
Guy Fawkes
Slutligen tänkte jag kort berätta om att jag har skapat en ny undervisningsfilm åt mina nior. Den här gången handlar det om the Gunpowder Plot och om Guy Fawkes. Ett stycke brittisk historia.
Syftet med detta är att eleverna ska få allmänbildning och de har fått i uppgift att skriva en tidningsartikel på engelska.
Tanken är att de ska beskriva varför man firar ”Bonfire’s Night” och artikeln ska skrivas på sådant sätt att den skulle kunna publiceras i t.ex. The Telegraph i England med deras egna ord. De ska följa de givna mallarna för hur man skriver en artikel. Det fick de lära sig på svensklektionerna förra året.
Nästa inlägg kommer strax innan jul med förhoppningsvis nya och spännande uppdateringar.
Camilla Göransson
Legitimerad lärare i svenska och engelska år 7-9
Gantofta skola, Helsingborgs stad
Twitter: @camigoransson