I år kommer det bli annorlunda

Detta är året då du och jag kommer att kunna fokusera på det som vi är utbildade till.
Dricka kaffe och ljuga ihop en hemtenta?
Nej det andra, UNDERVISA.
Men för att vi ska kunna göra det behöver vi tänka om.

Jag vill att du ska se dina elever som dina kunder och ditt arbete är att se till att de får den bästa produkten.

När eleverna anländer till skolan vill jag att du tar emot dem i dörren.
Ta i hand och välkomna dem med deras namn.
Då säkerställer du att alla elever har blivit sedda minst en gång under skoldagen.
Finns det något mer välkomnande än när någon har memorerat ditt namn?

Dina kläder btw.
Klä dig för att imponera.
Gärna personligt, men snyggt.
Utsidan spelar roll så passa på att boka in en klipptid.

Spelar det någon roll hur din bil ser ut?
Precis.
I klassrummet gäller samma sak, snyggt och rent.

Se till att alla elever har möjlighet till hörselkåpor.
Det är lättare att hjälpa elever att sluta lyssna än att få tyst på de som pratar.
Pröva arbeta en dag med Mark så kommer du lära dig det vackra med att stänga ute ljud.

Under de första veckorna vill jag inte att du funderar på att undervisa.
Fokusera på att få gruppen att samarbeta.
Låt oxytocin och serotonin flöda.
Men börja inte med samarbetsövningar.
Har du någonsin sett ett barn gå igång på samarbetsövningar?
Däremot går de igång på ecaspe rooms.
Du kanske tycker det är samma sak?
Det kan det vara, men namn gör skillnad.

Fråga bara blåbären hur deras liv var innan de blev titulerade ”superbär”.
Samma bär som innan, men med ett nytt namn så ökade försäljningen.

Glöm inte bort att utse två kaptener i klassen.
De kommer få i uppgift att vara bodyguards (extra rastvakter), ansvariga för matsalen (torka bord) och sen kommer de också få specialstolar under veckan de är ansvariga.
Måla den i guld eller något.
Be slöjdläraren om hjälp.
Det måste synas att kaptenerna är kaptener.
Varför tror du att modebranschen omsätter 100 tals biljoner varje år?
Inte för att kläderna är praktiska, utan för det signalerar status och ger en placeboeffekt på självförtroendet.

När vi ändå pratar om raster, stryk dem.
Ersätt dem med bestämda leker/aktiviteter.
Struktur och begränsat antal val kommer minska antalet bråk drastiskt.

Hjärna-puls-glädje.

En av de bästa investeringarna du kan göra för att undvika tråkiga samtal till föräldrarna.
Föräldrar är kul.
Om du vill bygga bra relation med någon, vad gör du då?
Ringer och säger att deras barn inte kan bete sig?
Eller ringer och ger dem en ärlig komplimang.
Förslagsvis om hur bra deras barn har skött sig.
Perfekt, ännu en förälder att arbeta med istället för emot.

Undervisning är också intressant.
Har du tänkt på att undervisa och underhålla nästan låter likadant?
Tänk dig att du kommer på en visning och mäklaren endast berättar det uppenbara.
– Det här är en hall, här är köket, här tänder man lamporna.
Inte särskilt troligt att du köper lägenheten.

Samma sak gäller dina ämnen i skolan.
Se till att leverera lektioner med känsla.
Berätta vad de kommer kunna använda kunskapen till.

Ge dem ett why.
Och inte ditt why.
Deras why.

De måste kunna relatera.
Och skratta ibland.
Du vet, barn gör inte som de du säger.
De gör som…
Just precis!

Nu börjar jag bli hungrig, undra om jag har några superbär?
I skolmatsalen är det dags att beteendedesigna ännu mer.
Den höga volymen kan vara jobbig.
Pröva att dimma ner ljuset.
Grönsaker kan ibland vara tufft att få barn att äta.
Du får två tips här.
Nej tre.

Utse din favoritgrönsak och sätt en skylt där.
”Christoffers favorit”
Du är en förebild och en influenser.
Om morötter är det som krävs för att Kalle ska bli lika grym som du, så kommer han börja äta morötter.
Förbjud visa grönsaker.

Man får bara äta broccoli om man går på mellanstadiet.
Alla i lågstadiet kommer vilja ha broccoli.
Vi vill ha det vi inte kan få.

Döp om grönsakerna till något kul.
Namn har betydelse.

Jag märker att texten börjar bli lång.
Och jag som har så många tips kvar….

Men vi måste avsluta med stil, så du får ett tips till.

Hjärnan blir bra på det vi övar den på.
Varje dag avslutar du med att eleverna får skriva ner de tre bästa sakerna som hänt under dagen.
Eleven kommer få en mer positiv bild av skolan samtidigt som deras hjärnor kommer börja leta positiva saker i vardagen.
Hade ändå varit bra om våra elever mår bra.