Innovera mera!

Snacka om att det rör på sig snabbt.

När jag vid årsskiftet bytte arbetskommun fick jag förmånen att få arbeta med Google for Education och G-Suite fullt ut i skolverksamheten. ”Grymt!”, tänkte jag som redan använde mig en hel del av Googles utbildningsappar. Jag upptäckte även så småningom att Google har ett träningscenter – Training center: Certifiering på nätet där varje nivå (1 respektive 2) ger en certifiering för att visa på ökade skills (man får en fin digital badge att visa upp också). Arbetar man mycket med G-Suite rekommenderar jag dessa starkt, det finns alltid något nytt att lära, även för gamla rävar i gemet.

Har man klarat av Nivå 2 och känner sig fortsatt inspirerad och vill fördjupa sig i skolutveckling, och dessutom vill nätverka och lära känna fler grymma människor inom utbildningsområdet runt om i världen, erbjuder Google for Education ett särskilt program som mynnar ut i att man blir certifierad innovatör. Beskrivningen ser ut så här via Googles träningscenter:

Kandidater till programmet Google for Education – certifierad innovatör väljs ut utifrån yrkeserfarenhet, passion för undervisning och lärande samt innovativ användning av teknik i skolan och potentiell påverkan på andra pedagoger. De är ambassadörer för förändring och verkar för att ge andra pedagoger och elever möjligheter genom en blomstrande innovationskultur i sina egna klassrum, skolor och organisationer.

Det lät ju fräckt, tänkte jag, så jag sökte dit förra terminen då kohorten skulle gå i London. Tyvärr kom jag inte med den gången, platserna är begränsade, men det var ändå givande att pyssla med ansökan som är ganska omfattande och kräver en hel del tankearbete. Den här terminen är det Stocholms tur att vara platsen för utbildandet av nya innovatörer – jag sökte igen och gissa vad – jag kom med.

(Ansökningsvideon: fick vara max 1 min lång)

En morgon när jag vaknade låg inbjudan i min inkorg, helt i stil med den gyllene biljetten i ”Kalle och Chokladfabriken”. Under hela dagen var det fullt upp: det ska registeras och tackas ja till platsen (tydligen får man en T-shirt också, viktigt med rätt storlek där), chattas med alla nya deltagare världen över (tror att det finns deltagare från samtliga världsdelar med), skrivas upp viktiga datum i kalendern, kollas upp resa och boende och allt annat man kan tänka sig när man ska bli certifierad innovatör. Det är knappt så man hunnit smälta det faktum att man kommit med.

Vad innebär det här nu då? Det återstår att se, än så länge är det svårt att få ett bra grepp kring det hela, men kul kommer det säkert att bli! Extra roligt är det förstås att man uppmärksammar arbetet kring elever i behov av särkilt stöd, och det faktum att IKT kan vara en bra väg in för att nå och hjälpa dessa elever med sin kunskapsutveckling, men även som ett sätt för eleverna att kunna uttrycka sig och agera tillsammans med andra när deras vanliga vägar till att kommunicera inte alltid fungerar.

Med denna roliga nyhet tar jag helg!

Foto: Mattias Gustavsson

Christian Stenbacke
Förstelärare med IKT-uppdrag på Maria Parkskolan, Helsingborg

Personlig blogg: christianstenbacke.se