Kollegialt lärande och siktet framåt

På hösten har vi alltid reflektionsveckor där vi ger varandra mer tid till att sitta ner och reflektera och analysera verksamheten. Vi i språkgruppen bjöd in en representant från varje avdelning i området för att sitta ner och dela erfarenheter kring språkaktionen, vi delade in pedagogerna i två grupper – 1-3 år och 3-5 år. Kollegialt lärande i allra högsta grad, och vilka intressanta diskussioner det blev!

två datorer en ipad och en kopp kaffe

Vi arbetar i GAFE för att kunna ta del av varandras material

Genomgående för alla är att läsningen och intresset för litteratur har ökat och vi fick höra många exempel på hur pedagogerna läser för barnen. I smågrupper, i hela gruppen, på skärm, med rekvisita, i skogen, med hjälp av sagopåsar, som ljudbok och som teater.

Det är så roligt att höra hur olika alla jobbar.

Svårt att komma igång

Många lyfte att de har svårt att komma igång med filmskapandet i sina barngrupper, vilket kanske mest handlar om att man inte känner sig helt säker på verktygen. Då vaknade en diskussion om vilka möjligheter som finns till att bli den “medforskande pedagogen” nu när barnen kan lika mycket eller, i vissa fall, ännu mer än pedagogerna. Det är processerna som är det intressanta och mest givande, det är barnens intresse som får styra.  Pedagogerna kanske har en bild av hur det kommer bli, men den kommer antagligen både raseras och byggas upp ett antal gånger innan nästa termin är slut.

Filmskola

För att komma igång med filmskapandet och våga prova mer är vår IKT-pedagog Cattis ute hos några avdelningar och har filmskola just nu. Fokus ligger på att testa olika verktyg och att prata om hur man bygger upp en berättelse. Det leder ofta till diskussioner om huruvida saker och ting på film är sant och inte.

Som ett exempel fick en avdelning se en film på hur ungefär 10 barn, en efter en, hoppade ner i en låda. På slutet av filmen låg det bara kepsar kvar i botten på lådan. Vad hände? Var tog barnen vägen? Diskussionerna gick fram och tillbaka och till slut enades de om att det måste varit en lucka i golvet under lådan.

Sen fick de prova själva men med en kryptunnel istället för en låda.

Filmfestival

Aktionen med litteratur och IKT pågår ända till maj 2017 och vi i Språkgruppen tänker att vi ska avsluta med buller och bång, nämligen med Ödåkra filmfestival! För de små barnen sker det på respektive förskola och för de stora har vi precis bjudit in till en stor filmfestival på Röda kvarn i stan!

filmfestival

Med det här inlägget vill vi önska GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR då vi kommer ta ett uppehåll från bloggen för att sjunga julsånger, baka pepparkakor och fira jul. 

/Språkutvecklarna