Många vinster för skolan när fler tar cykeln

Stressiga morgnar med bilköer utanför skolan, elever som springer över gatan utan att se sig för, och en oro över säkerheten, dålig luft och klimatpåverkan. Känns det bekant? Lösningen kan vara att få fler att gå och cykla till skolan med stöd av Miljöverkstadens projekt.
Det är ingen nyhet att allt fler barn skjutsas i bil till och från skolan. Utvecklingen har pågått de senaste decennierna. Utöver att det leder till inaktiva barn ökar också luftföroreningar och trafikproblemen vid skolorna.
Vi vet också att barn som rör sig under dagen är piggare, friskare och mer koncentrerade i skolarbetet. Genom att elever cyklar till skolan med vuxna får både stora och små motion och värdefull tid tillsammans. Dessutom tränas barnen i att vistas i trafiken, vilket skapar trygghet för både föräldrar och barn.
– Barn som får cykla ihop med en förälder eller ett äldre syskon, får hälsosamma vanor och erfarenhet av att vistas i trafiken. Så småningom kan barnet vidga sina vyer och på ett självständigt sätt ta sig till både skola, kompisar och fritidsaktiviteter, säger Pia Bastholm, projektledare på Miljöverkstaden.
Miljöverkstaden stöttar skolans miljöundervisning
Genom Miljöverkstadens verksamhet erbjuder Pia Bastholm stöd till stadens skolor som vill arbeta för att främja hållbart resande.
Till exempel finns projekt riktade till årskurs 1 där klasser tävlar om flest aktiva resor och kan vinna en klassresa till Järnvägsmuséet i Ängelholm där eleverna också bjuds på glass.
– Genom ”taR mig till skolan” påverkar barnen sina föräldrars resvanor. Eleverna vill såklart vinna och driver på att lämna bilen hemma, säger Pia Bastholm.
Emma Dahlgren är lärare i årskurs 1 på Bårslövs skola. Hennes klass blev 2024 års vinnare i taR mig till skolan. Under projektet var det många som började cykla mer än tidigare. En del bytte sparkcykeln till vanlig cykel och andra bad sina föräldrar att parkera en bit från skolan så de också skulle kunna cykla. Hon berättar att eleverna har blivit mer medvetna efter projektet även om inte alla har möjlighet att cykla till skolan varje dag.
– Barnen pratar om att de vill cykla mer och många säger också att de börjat gå till affären hemma istället för att ta bilen, säger Emma.

Även för årskurs 3 finns projekt inriktat på rörelse och hälsa, ”Cykla är kul” som innehåller besök på Habiteum och att cykla balansbana på skolgården – se nedan.
Miljöverkstaden erbjuder också skolor som vill ta ett större grepp för ökat hållbart resande att genomföra projekt Skolreseplan. Projektet anpassas efter skolans förutsättningar och behov.
– Om vi underlättar för personalen att välja cykeln framför bilen så blir det också enklare för föräldrar och barn på skolan att resa hållbart och personalen är goda förebilder, säger Pia Bastholm.
Exempel på åtgärder som gjorts på skolor är att förvandla parkeringsplatser för bilar nära skolingången till cykelparkeringar. En skola bjöd elever och vårdnadshavare på frukost och samtal om hållbara resor.
– På en skola där vi arbetade med skolreseplan föll det så väl ut att skolan vann Cykelvänlig arbetsplats* och fick som pilotskola inom Cykelvänlig skola-nätverket extra förmåner, säger Pia.
*Cykelvänlig arbetsplats var en tävling som Helsingborgs stad drev kopplat till ett nationellt nätverk som staden var med i fram till 2022.
Dessa initiativ visar att små förändringar i vardagen kan ge stora resultat – inte bara för trafiksäkerheten utan även för miljön. När fler barn går eller cyklar till skolan bidrar det direkt till Helsingborgs stads klimat- och energiplan, där ett av målen är att öka resandet med hållbara alternativ. På så sätt lägger man grunden för en mer klimatsmart framtid, ett steg i taget.
5 vinster med ökat hållbart resande under skoldagar
Intresserad av mer?Forskning visar att det är bättre att låta barnen själva gå, cykla eller ta bussen till skolan. De mår bättre, deras prestation ökar och de blir mer självständiga och trygga i sin närmiljö. |