På gång i området

På gång i området

Såhär mitt i terminen har avdelningarna verkligen kommit igång med språkaktionen. Det bubblar av idéer och inspiration i arbetslagen, så kul att se! Det tar olika riktningar och barnens intressen styr hur projektet framskrider. Vi arbetar ju med boken "Promenad" skriven av Lotta Olsson och den ligger som grund för hela språkaktionen det här läsåret. Vi kickstartade hela projektet med en stor sagofest och nu ska vi se hur det ser ut hos några avdelningar.

Är det Rymd-Elmer som kommer på besök?

En liten farkost (en förklädd BlueBot) hade landat i trädgården på Tuvehagens förskola. Vad är det för något? ”Flygplan” ”rymdraket”. Var tror ni den kommer ifrån? ”Rymden!!”

Det är en rymdraket som kommer från en annan planet! Vad ska vi kalla den? Barnen tyckte vi skulle fråga den. Vi kom fram till att den inte kunde prata, bara pipa.

Barnen kände igen den från programmet ”programmera mera”, vi kom fram till att man kan programmera den! Men vad betyder programmera egentligen? Vad händer när vi trycker på knapparna? ”När man trycker på en knapp så kör den”. Ja, det är ju vi som bestämmer hur den ska köra! Det betyder att vi programmerar den.

Dagens utmaning var att rymdraketen skulle bli programmerad att gå på promenad till barnens olika hus. Vi har skapat en topologisk karta, barnen smakar på ordet och vad det betyder. I matematikens värld kan detta betyda en karta som inte stämmer överens med den verkliga kartan över hur barnen bor, men den följer ett bestämt mönster. Vi har markerat ut promenadvägen i färger för att underlätta för barnen att räkna hur många steg den behöver gå för att komma till deras hus. Husen står på antingen vänster eller höger sida, även detta blir en utmaning för barnen. Är mitt hus på höger eller vänster sida?

Dykar-Berits värld

På Björka förskola är barnen mitt uppe i att utforska Dykar-Berits värld. Och här finns det mycket att upptäcka. För ett par veckor sen åkte Spelevinken till Tropikariet för att ge barnen upplevelser och för att få lite förförståelse och underlag för fortsatt arbete.

Efter besöket reflekterade gruppen över vad de hade gjort och vad de hade lärt sig.

Sen blev det då äntligen dags att få dyka in i Dykar-Berits värld på riktigt! Pedagogerna har förvandlat ett rum till havsmiljö och där finns det cyklop, simfötter och dykartuber att tillgå. Ett helt rum där man kan simma/dyka utan att vara rädd att fiskarna kommer och biter en i tårna.

Glädje och lärande

Det är så spännande att se hur långt alla har kommit hittills. Det här var bara ett axplock av vad våra verksamheter är upptagna av just nu. På de andra förskolorna har vi sett Glitter-Kenneth dansa förbi, Sop-Gunilla med sina sopor och Frilufts-Berra som slänger runt kottar med olika meddelanden på.

Snart ska vi ses i tvärgrupper för att ge varandra tips, idéer och inspiration, kollegialt lärande när det är som bäst.
Vi kan verkligen rekommendera att arbeta med en och samma bok i ett område. Och vilken fantastisk bok vi jobbar med!

/Språkutvecklarna