Så här gör vi skolmåltiden till en stund för lärande
I ett internationellt perspektiv utmärker sig den svenska grundskolan bland annat genom att eleverna enligt lag har rätt till gratis och näringsrik skolmat. På International School of Helsingborg använder vi detta som ett tillfälle att göra måltiderna till en integrerad del av våra elevers lärande. Vi gör detta genom konceptet ”pedagogisk lunch”, vilket är mer än bara att äta tillsammans, det är också tid för att lära och reflektera över mat och hälsa. Begreppet ”food for thought” har sällan passat bättre.
Magdalena Simons är pedagog på International School of Helsingborg – här berättar hon om sina erfarenheter av pedagogisk lunch. Detta är en översättning av originalinlägget som finns på The SharingPYP Blog – Turn your pedagogical lunch into a learning opportunity
Genom att lyfta vikten av en hälsosam mat och hur kosten påverkar studieresultaten uppmuntrar vi eleverna att välja en balanserad måltid, att lära sig mer om olika livsmedel och att förstå hur mat ger energi och näring vilket i sin tur underlättar lärandet och förbättrar hälsan.
Måltiderna börjar alltid med en grönsaksbuffé och slutar ofta med det traditionella och populära svenska knäckebrödet. På föräldramöten är det alltid intressant att höra hur föräldrar oroar sig över att barnen inte äter vissa grönsaker hemma medan vi har sett samma barn äta stora portioner av olika grönsaker i skolan. Ibland känns det som att vi pratar om helt olika barn!
Från hälsosamma matval till bordsskick och disk
Under luncherna i förskolan till och med mellanstadiet hjälper lärarna eleverna att ta för sig av maten på ett självständigt sätt och att göra hälsosamma matval, visar exempel på gott bordsskick och deltar i lunchsamtalen. Efter lunchen sätter eleverna undan sin disk, städar borden och tackar kökspersonalen för den goda maten. Elever i olika årskurser äter lunch tillsammans, så att de äldre eleverna kan hjälpa de yngre och fungera som goda exempel på hur man uppför sig i en matsal. Kökspersonalen lagar maten på plats och finns tillgängliga i matsalen där de berättar om maten de serverar – om ingredienserna och hur måltiderna har tillagats och de hjälper till med särskilda kostbehov. Vi installerade nyligen ett högtalarsystem i matsalen så att vi kan lyssna på lugn musik för att göra våra luncher ännu trevligare. Vi äter mat från olika kulturer, till exempel curryrätter, burritos, traditionell svensk mat, soppor och säsongsbetonade sallader. Det uppmuntrar oss att vara utforskare och våga testa nya smaker. Tydligen verkar vi också främja sunt risktagande, vilket framgår av citatet från en av våra förstaårselever: ”… jag vågar prova ny mat och det är så jag visar att jag är beredd att ta risker!”
Kontinuerlig dialog mellan elever, lärare och kökspersonal
Vårt elevråd är i en kontinuerlig dialog med kökspersonalen för att komma fram till nya matförslag och förändringar i matsalen. Vi bestämde till exempel att äta potatis med skalet på vilket både minskar matavfallet och ökar fiberhalten.
De pedagogiska luncherna hjälper oss att skapa bättre relationer med våra elever, vi lär oss mer om dem, om hur de har det hemma och vad de gillar och ogillar. Detta ger oss möjligheten att se hela individen och kan sätta respektive elevs akademiska utveckling i ett större sammanhang vilket hjälper oss i det pedagogiska arbetet.
En extra bonus är att även lärarna delar med sig av sina liv i denna relativt informella situation, så att eleverna också lär känna sina lärare bättre. Detta är ett citat från en elevrådsmedlem, 7 år: ”Jag gillar lärare, så jag älskar att vara runt dem även under lunchen så att jag lär känna dem bättre och de får veta mer om min vardag.”
International School of Helsingborg är en skola som erbjuder tre IB program – PYP, MYP och DP – från förskola till gymnasiet. Våra gymnasieelever har upplevt våra pedagogiska luncher från tidig ålder och fortsätter nu att äta lunch i samma anda på egen hand.
Kontakt
Magdalena Simons
magdalena.simons@helsingborg.se
internationalschool.helsingborg.se