Miljöarbete – börja i det nära och bygg utåt

Hur tänker och arbetar man för att skapa en samsyn runt skolans miljöarbete? Enligt David Granell på Ringstorpsskolan är det viktigt att skapa en vision och att utifrån den formulera mål på både lång och kort sikt.

Pulsträning och aktiva klassrum med Paul Zientarski

Paul Zientarski är upphovsmannen bakom ”Napervillemodellen” som används på Naperville High School utanför Chicago. Paul har 40 år som idrottslärare bakom sig och talar om idrotten som skolans viktigaste ämne.

Boken på duken – film som läsfrämjare

Film som läsfrämjare – hur funkar det? Filminstitutet skapade ett projekt för ett par år sedan som handlar om hur man kan använda filmen för att väcka barns och ungas läslust.

Så här gör vi skolmåltiden till en stund för lärande

I ett internationellt perspektiv utmärker sig den svenska grundskolan bland annat genom att eleverna enligt lag har rätt till gratis och näringsrik skolmat. På International School of Helsingborg använder vi detta som ett tillfälle att göra måltiderna till en integrerad del av våra elevers lärande. Vi gör detta genom konceptet ”pedagogisk lunch”, vilket är mer […]

Hälsoprojekt på Parkskolan i Teckomatorp engagerar både gammal och ung

Till grund för hälsoprojektet på Parkskolan 2018-2021 i Teckomatorp ligger de forskningsrön som specialistläkaren Anders Hansen sammanställt i boken Hjärnstark. Där forskningen visar att fysisk aktivitet påverkar inlärnings-, koncentrations- och minnesförmågan positivt.

Eleverna lär sig att rädda liv

Camilla Munzert brinner för att rädda liv och för att stötta andra i att kunna rädda liv. Tillsammans med idrottslärarna på Rydebäcksskolan genomför hon utbildning i hjärt- och lungräddning (HLR) varje år på alla hjärtans dag.

Skola för hållbar utveckling

Västra Ramlösa skola har bestämt sig, de vill bli en skola för hållbar utveckling! På sin resa mot att integrera hållbarhetens alla aspekter i hela skolans arbete ska de ansöka om Skolverkets utmärkelse Skola för hållbar utveckling. I ett antal blogginlägg ska vi få följa deras arbete.

Måltiden som en viktig pedagogisk resurs

Salladsgatans förskola har hittat ett spännande sätt att se på maten och måltiden. Kocken är i allra högsta grad delaktig i den pedagogiska verksamheten och pedagogerna använder maten och måltiden som ett pedagogiskt redskap. 

Mediepedagogik och digital kompetens i förskolan

Simon Melin och Alexandra Ivö är förskollärare på två olika förskolor i Helsingborgs stads skolor. En sak som de har gemensamt är att de båda arbetar mycket med rörlig bild tillsammans med barnen. I det här avsnittet av podden Välkommen till kvartsamtal svarar de bland annat på frågan om hur barn kan utveckla digital kompetens […]

Skolgård för lärande, rörelse och återhämtning

Inger Edforss Fuchs och Emelie Andersson ser skolgården som ett lärande rum, precis som vilket som helst på skolan. Därför är det lika viktigt för dem att utveckla utemiljön som innemiljön.