Programmering är inte kod – det är ett tankesätt

För Ola Sandén, mediepedagog och Jonas Christensen, teknikpedagog handlar programmering i skolan om ett tankesätt. Det är inte kopplat till ett ämne och det handlar inte bara om att skriva kod. Det handlar om tankesättet bakom programmering och om att utveckla förmågor.

Mitt bästa tillägg i Chrome

Helsingborgs stads skolor använder G Suite (fd GAFE) sedan några år tillbaka. Många är nöjda med de möjligheter som det innebär.

Digital kompetens i skolan

Vi är: Claire Brandum – filmpedagog som ansvarar för Helsingborgs stads skolors strömmande tjänst av pedagogiska program och spelfilmer – Mediakatalogen. Ansvarar även för skolbioverksamheten i Helsingborg. Spelfilmer som visas på biograf och ger en gemensam filmupplevelse för förskolebarn och skolelever, som pedagogen kan följer upp pedagogiskt efteråt. Ola Sandén – mediepedagog som stödjer inspirerar […]

Läsberedd i förskoleklass med multisensorisk läsinlärning

Dalhemsskolan i Helsingborg arbetar med en multisensorisk läsinlärningsmetod som heter Läsklar. Metoden gör barnen fonologiskt medvetna redan i förskoleklass och hjälper dem att knäcka läskoden.

Hjärnstark – föreläsning med Anders Hansen

Anders Hansen, specialistläkare i psykiatri, föreläste i Helsingborg hösten 2016 om vikten av fysisk aktivitet vid inlärning. Här kan du se hela föreläsningen.

Doktorander i Lärande väcker intresse för vetenskap hos unga

Doktorander i Lärande (DiL) är inspirationsfyllda möten mellan barn eller elever och doktorander. Syftet är att stimulera och väcka nyfikenhet för forskning och kunskap.

Specialpedagogik för lärande

Vi heter Hannele Tornborg (specialpedagog åk 4-6) och Lotta Friberg (speciallärare åk f-3) och arbetar på Alléskolan som är en F-6 skola med ca 280 elever och ligger mitt i Landskrona. Vi är båda Förstelärare, Hannele i specialpedagogik och Lotta i matematik. Specialpedagogik för lärande Allas rätt till lärandeI utbildningen ska hänsyn tas till barns […]

Litteraturtips för nyanländas lärande

Litteratur- och boktips för dig som arbetar med nyanländas lärande.

Julig film på flera språk

Nu finns möjlighet att se filmen Farbror Rimfrost / Le Père Frimas / El Padre Frimas. En tecknad julig film med möjlighet att ses på flera språk och med olika textningar. Filmens historia utspelar sig högt uppe i Alperna där Farbror Rimfrost bor, som har fantastiska egenskaper och besitter en magisk makt. Sedan tidernas begynnelse […]

Modersmålslärarna i Helsingborg på SETT SYD 2016

För andra året i rad fick modersmålslärarna från modersmålsenheten i Helsingborg möjlighet till två heldagar fyllda med kompetensutveckling. Vi såg fram emot att kunna inspireras, ta del av digitala verktyg, utvecklande samtal, forskningsrapporter och skolutveckling på Malmömässan. Det erbjöds olika föreläsningar, som vi redan hade hört talas om eller som ämnesmässigt var intressant för oss. Med […]

Vilken myt om läraryrket vill du ta död på?

Den positiva bild som finns om skola är faktiskt helt sann! Och det är ingen hemlighet att vi som arbetar inom skola vill sprida den, ännu mer. Per-Arne Andersson (SKL) menar att många nog blev överraskade av DN:s artikel Lärarflykten – en modern myt tidigare i veckan, med inledningen: Lärarna flyr skolan. Så ser bilden […]

Fokus skolbibliotek – Raus Planterings skola

Skolbibliotek är en månfacetterad verksamhet och innehållet skiljer sig från skola till skola. På Raus Planterings skola hittar vi biblioteket mitt i skolans hjärta och alla elever känner Eva, skolans bibliotekarie.

Erfarenheter från pilotprojektet från jord till bord

Pilotprojektet Från jord till bord genomfördes under höstterminen 2015 och vårterminen 2016 i Helsingborg.

Musikgrundskolan Synkopen utmanar sig själv med Skapande skola

På musikgrundskolan Synkopen i Helsingborg är pedagoger och elever experter på musik. Under förra läsåret gick skolan utanför sina ramar och lät även andra estetiska uttrycksformer ta plats genom en satsning inom ramen för Skapande skola.

Kulturprojekt på schemat

– Det är det jag menar när jag säger att de skapande processerna är livsnödvändiga! säger Sanna. I tre år har Sanna och kollegan Ulrica arbetat med olika typer av skapande projekt med förskoleklassen och från och med i år har skolan bestämt sig för att fortsätta genomföra ett kulturprojekt varje läsår med alla barn […]

Skolledarens roll i det kollegiala lärandet – ett praktiknära exempel

En kultur där det är tillåtet att misslyckas, där man känner sig trygg att delge sina erfarenheter och där det råder en prestigelöshet är en förutsättning för kollegialt lärande. Denna förutsättning är en av skolledarens centrala uppgifter att skapa. Att som skolledare sedan lyckas behålla prestigelösheten när man själv deltar i det kollegiala lärandet är […]

Dammhagskolan och Pegasus trädgård

Under höstterminen 2015 påbörjades planerna för ett samarbete mellan Dammhagskolan F – 3 och Staffan Björklund i Hög och Pegasus trädgård, Kävlinge kommun. Vi skulle använda oss av skapande arbete, teater/drama och ekologi för att inspirera elevernas språkutveckling, fantasi och lärande. Under vårterminen har samtliga 9 klasser (175 elever i årskurserna F – 3 samt […]

Vad säger forskning om skolledarens roll i kollegialt lärande?

Både ledarskap och kollegialt lärande lyfts idag, i såväl forskning som debatt, fram som nyckelfaktorer för framgångsrik skolförbättring. Det har blivit så kallade masteridéer som vi alla har tagit till oss, tror på och försöker omsätta i praktiken. När vi sedan ska omsätta idéerna kan det dock uppstå svårigheter, för det är inte enkelt. Idéerna […]

#1 Kollegialt lärande med Ulf Blossing

I premiäravsnittet av Pedagogsajtens Podcast pratar Ola Sandén, mediepedagog Helsingborg, kollegialt lärande med Ulf Blossing, docent i pedagogik vid Göteborgs Universitet.

Inte utan ”Det utvidgade kollegiet”

Fördelarna med det utvidgade kollegiet är enligt Annika Ahlfors bland annat ett större kontaktnät, mindre ensamarbete och dessutom sparar det in tid. Begreppet “Det utvidgade kollegiet” myntades av Anne-Marie Körling, Sveriges läsambassadör för 2015–2017. Hon är också legitimerad lärare, författare, bloggare, krönikör, föreläsare och inspiratör. Det utvidgade kollegiet innebär kortfattat tillgången till pedagogiska diskussioner på […]