Toppen med kroppen
Klass 2 på Strandängskolan i Båstad har arbetat med människokroppen under hösten. Vi var vi hos dem och gjorde flera spännande försök med kroppen.
Människokroppen är ett intressant och fascinerade arbetsområde. Det är ett område där det ges många chanser till att göra enkla försök för att testa och befästa kunskaper.
Klass 2 har under två onsdagar fått vara med om åtta olika stationer med enkla försök för att lära mer om andningen, hjärtat, blodomloppet, matens väg, skelettet, pulsen, huden och några andra inre organ. En NT-utvecklare med inre organ målade på tröjan var ju också ett annorlunda lektionsinslag att minnas.
Alla kan ju förstå att det är spännande att lyssna på varandras hjärtan med riktiga stetoskop, men det var minst lika kul att ta pulsen efter att man hoppat sig trött i en minut. Hudens fantastiska förmåga att känna värme och kyla var också en intressant upplevelse som gav upphov till både skratt och förundran. Att följa matens väg i tecknad form på iPaden var också en populär aktivitet. ( http://www.kitses.com/animation/swfs/digestion.swf )
Lärarna i klassen har följt upp vårt praktiska arbete med ämnesövergripande lektioner där inte bara NO-ämnen utan även svenska, bild och idrott varit inblandade. Eleverna har tränat på att skriva egna faktatexter om kroppen, diskuterat och reflekterat tillsammans i små och stora grupper, klippt, klistrat och målat och även fått chansen att utveckla sin förmåga att samarbeta genom detta tema. Det har varit ett stort engagemang bland både pedagoger och barn och vi hoppas få återkomma en annan gång …
/Maria Lejon och Karin Höjman, NT-utvecklare i Båstad