Vad händer i Båstads grundskolor på NT-fronten?

NT-utvecklarna i Båstads kommun är inne på sitt femte läsår. Här är en första liten tillbakablick på senaste året...

Maria började tillsammans med en numera utflyttad kollega som NT-utvecklare i Båstads kommun. Under 3,5 år pågick skolverkets satsning & utbildning för NT-utvecklare. Därefter beslutade sig Båstads kommun för att fortsätta att satsa på att utveckla Natur- & teknikämnena för öka elevernas intresse och måluppfyllelse i dessa ämnen. Förra läsåret hoppade istället Karin med och nu är vi igång med vårt andra år tillsammans.

Under förra läsåret arbetade vi mest i kommunens förskoleklasser för att handleda pedagoger och stödja dem i att utveckla sitt arbete med naturvetenskap och teknik.

Först ut var Sandlyckeskolan i Torekov där man året innan hade arbetat med temat ”Vind” och nu ville gå vidare med ”vatten”. Båda sakerna passar ju bra i den idylliska lilla byn med både hav och vindar inpå knutarna.

Vi startade handledningen med en planeringsträff med pedagogerna. Pedagogerna ville fokusera på vattnets kraft och vi bestämde oss för att samlas kring begreppen: yta, flyta, sjunka, lyftkraft och hypotes. Därefter gjordes en pedagogisk planering. Vi diskuterade fram en tidsplan och där önskade pedagogerna att vi NT-utvecklare skulle vara med i klassrummet och genomföra något praktiskt med eleverna.

Resultatet blev en workshopdag med 5 olika stationer. Eleverna fick bl.a. undersöka ytspänning, forma båtar av lera, ”blanda” olika vätskor (olja, vatten, sirap) och se ”Russinhissen” åka upp och ner.

Nästa gång vi kom dit utgick vi från Archimedes. Eleverna undersökte vattnets lyftkraft och popcorn blev föremål för dagens hypotes. Det blev många ”- Eureka!” när eleverna provade sig fram…