William Shakespeare and his Hamlet

Foto: Camilla Göransson.

I år har det gått exakt 400 år sedan William Shakespeare dog. Närmare bestämt 23 april 1616 och det sägs att han föddes 23 april 1564. Han blev 52 år gammal.  Det känns väldigt länge sedan och jag förstår att elever har svårt att relatera till en så gammal författare. De vänjer sig fort och de brukar intressera sig ju mer kunskap de får om William Shakespeare och hans verk.

Jag har som tradition att jobba med tema William Shakespeare som är exklusivt för årskurs nio. Det är delvis på grund av ålder och mognad men också att eleverna har kommit längre i deras läsförståelse i engelska. Jag valde att arbeta med Hamlet eftersom Kronborgs slott spelar en central och viktig roll i pjäsen. Kronborg ligger bara tjugo minuter från Helsingborg, nämligen i Helsingør. Hamlet är en pjäs som inte bara är spännande med mord och svärddueller, den innehåller även en del kärlek och konspirationer. Handlingen bygger kärlek, det goda möter det onda som fortfarande är relevanta teman än idag. Den historiska aspekten är också viktig. Många av mina elever brukar tycka om Hamlet. Efter avslutat arbetsområde brukar vi alltid göra ett studiebesök till Kronborgs slott där jag guidar dem genom handlingen i Hamlet. Från bastionen utanför slottet där Hamlet möter sin pappas ande till svärdduellen i danssalen där Hamlet till slut dör. Det brukar vara mycket uppskattat.

Det är också viktigt att bevara Shakespeares minne eftersom han har påverkat det engelska språket väldigt mycket. Han myntade över tvåtusen ord och fraser som bidrag till den moderna engelska vi känner till idag. En elev frågade mig varför han skulle lära sig något om William Shakespeare och att han inte har någon användning av kunskapen. Jag svarade honom så här: “Om du säger “det är grekiska för mig”  eller “kärleken är blind- då citerar du Shakespeare; kanske utan att veta om det. Fler saker som du kanske säger är: ”nattuggla”, “jag har varit med om bättre dagar”, “fult spel”, “schysst spel” och “ligg lågt”. Känner du igen dem? Då citerar du William Shakespeare”. Eleven funderade en stund och nickade. Han kände igen dem och insåg att även han citerar Shakespeare.

Shakespeare finns överallt och se er omkring.  Jag berättade för eleverna att det finns en båt från Scandlines som heter Hamlet, en pub som heter Shakespeare, Kronborgs slott, vi har en stor plansch på skolan om Kronborg, min film om William Shakespeare och hans Hamlet, blåmögelost vid namn Hamlet med mera. Hamlet finns i princip runtomkring oss. Det gäller bara att hålla ögonen öppna.

Foto: Camilla Göransson.

Många tror att Shakespeares verk är för svårt och jobbigt att ta sig genom, men så är inte alltid fallet. Idag finns det lättlästa böcker och nyinspelade filmer som har moderniserat språket så att alla kan ta till sig innehållet och budskapet i hans pjäser samt dikter. Shakespeare ville visa folk att människor är komplexa inte bara  på scen utan även i verkliga livet. Alla människor bär på någonting och att alla människor vill bli älskade. Svek och falskhet finns också bland människor. Det är kärnan i Hamlet.

Helsingborgs Dagblad gjorde en telefonintervju med mig efter att ha sett min film om Shakespeare och hans Hamlet på YouTube.  Jag berättade varför jag jobbar med Shakespeare och att jag hoppas att någon annan lärare låter sig bli inspirerade av att jobba med den store författaren.


Tanken med min film är att presentera William Shakespeare på ett lustfyllt och roligt sätt för att engagera eleverna på högstadiet. För att gå in i rollen som William Shakespeare använde jag mig av en tidsenlig kostym och peruk. På vissa målningar hade Shakespeare “make-up” så han fick eyeliner och ett guldörhänge. Jag letade även efter passande tidsenliga kläder och peruker åt karaktärerna Hamlet och Ophelia i Hamlet-scenen.  🙂

Jag har allt material samlat i Google Classroom men har även lagt min mapp öppen på hemsidan så att eleverna kommer åt materialet snabbt och enkelt. De har precis börjat jobba med tema Shakespeare. Det vi hittills har hunnit göra är att se filmen “Shakespeare in Love” och diskutera den,gått genom faktapresentationen om honom samt hur man skriver en sonett. Det sistnämnda tyckte eleverna var riktigt svårt. Jag förstår dem. Det är inte lätt att skapa en sonett med tio stavelser, fjorton rader som dessutom måste rimma. Vi skrev ihop en i klassen tillsammans. När vi var klara, var eleverna trötta av ansträngning.  En elev hade lärt sig att Shakspeare skrev cirka 154 sonetter och en av pojkarna undrade hur Shakespeare ens orkade skriva så många. Nu vet de hur man skriver en sonett iallafall. Som avkoppling läste jag upp Shakespeares sonett nummer 18. En flicka slöt ögonen när hon lyssnade och njöt av att höra den. Nästa vecka ska de påbörja arbetet om Hamlet. Först ska de se filmen och sedan bearbeta den i form av en filmanalys. Vi kommer jobba med ett utdrag ur boken “Srsly Hamlet” av Courtney Carbone som bygger på Hamlet skriven på chattspråk med så kallade “emoticons med statusuppdateringar”. Jag tror att det kommer att tilltala dem eftersom de är vana vid sociala medier och hur språket fungerar där i nutid.

Nästa blogginlägg kommer att handla om studiebesöket och inför provet. Då kommer ni få läsa om elevernas syn på Kronborg och Hamlet. De kommer att dokumentera besöket och de kommer att få en uppgift av mig – att utanför Kronborg vid vallgraven spela ett stycke ur Hamlet från scen tre akt ett samt ett QR-Quiz som en avslutning för att testa deras kunskaper inför provet.

LärarinnanGöransson

@camigoransson