Aralsjön, Indonesien och våra kläder

Ni vet sjön som nästan försvunnit…? Den där Aralsjön, som varit världens fjärde största sjö.

Se det tidigare blogginlägget Vart har sjön tagit vägen?

Ni vet barnen som badar i Citarumfloden, i Indonesien där klädfabrikerna släpper ut allt sin orenade vatten rakt ut? Se till exempel nedan, Ett flodvatten som räknas till ett av världens mest förorenade. Här har mätts upp stora halter av kadmium, bly, arsenik. Tungmetaller, som bland annat påverkar barns växande hjärnor.

Ni vet kläderna vi bär. Billiga och bra. Hitskickade från världens fattigaste hörn. Vi använde oss av verktyget Padlet, se här, där kan man markera, var ens kläder kommer ifrån på en världskarta. Ibland blandade vi nog ihop designland med tillverkningsland, men i det stora hela, gör ändå kartan det tydligt var kläderna vi bär, kommer ifrån.

Vem betalar priset för dessa billiga kläder. Egentligen?

Tankar vi fick i åk 5 efter arbetet:

Jag visste inte att ett par jeans tog upp så mycket vatten. Ett par jeans tar nästan upp lika mycket bomull som vad ett träd behöver vatten. Jag vet också nu att jag inte ska köpa en massa onödiga kläder som jag redan vet att jag inte kommer att använda.
Om det är ett par jeans är väldigt billiga så är det kanske barnarbete och då vill man ju inte köpa dem. Då kan man säga till i butiken. Om ingen köper sådana så tjänar ju inte butiken pengar då byter de jeans till miljövänliga jeans. Producenterna av jeans borde få hjälp av oss rika och kunniga länder med att ha råd att tillverka kläder på miljövänligt sätt.
Det jag tänker mest på är att vi har det väldigt bra i Sverige och att vi inte borde tycka att vi  får för lite nya kläder (den senaste modellen), eftersom att vissa inte har någonting alls, inte ens mat eller vatten.

Jag tycker lite att de som bestämmer att det ska släppas ut massa kemikalier i vattnet är känslokalla personer som inte bryr sig om något annat än att tjäna pengar. Men å andra sidan så är det vi i Sverige som konsumerar så mycket kläder och bara ber efter mer.

Det andra jag tänker på är att jag inte köper några nya kläder alls nästan, med undantag av strumpor. Resten av alla kläder jag har kommer från min storasyster som i sin tur har ärvt de av våra kusiner, mamma ärver också sina kläder.

Men det är klart att vi ibland köper kläder men det är bara när det verkligen behövs.

(Pappa ärver nästan inte några kläder och då behöver han nya ibland.)

Vi alla måste göra vårt bästa för att inte köpa så mycket kläder, för det påverkar andra barns liv!

Jag känner redan att jag vill inte köpa kläder hela tiden och har tjatat på mamma och min syster och diskuterat hemma. Det är viktigt att bara köpa de kläder men behöver och inte en massa onödigt.

Varför har man makt som konsument? Ge exempel.

Vi barn är t ex stora konsumenter, vi vill ha och ha, dessutom växer vi och behöver då nya kläder. Men vuxna är också stora konsumenter, en fördel för dem är väl att de kan ha samma tröja i sådär 5 år eller mer och ändå inte växa ur den. Men makten vi konsumenter har är att vi köper saker, de tar slut i lagren och vi efterfrågar mer. Butikerna köper in, vilket leder till att de fattiga länderna måste tillverka mer kläder. De tar på våra resurser och så börjar det om, som i en ond cirkel.
Vi alla är konsumenter eftersom att vi handlar, alla konsumenter har makt på det viset att vi själva bestämmer vad det är vi köper. Om vi inte köper dåliga produkter så kommer inte affären att fortsätta köpa in den här varan eftersom att ingen köper det. Affären vill tjäna pengar och då måste den ha produkten som efterfrågas. Man kan klaga i kassan om man vill förändra något.

Ett exempel är att jag har ett saftstånd där jag säljer salt saft men ingen köper det för det smakar inte gott, då tjänar inte jag några pengar. När ingen köper det jag säljer så kommer jag att byta vara till något som de faktiskt kommer köpa. Då är det kunderna/ konsumenterna som har förändrat det jag säljer.

Eftersom det är som det är du som köper saker måste den som säljer lyssna på dig. För om du inte tycker att hen säljer bra saker så kommer du ju inte att handla där mer. Därför kan du som konsument föreslå andra produkter som är bättre. Du kan t´ex föreslå att butiken ska köp in mer ekologiskt om tillräckligt många tycker samma sak så köper butiken in mer och mer ekologiskt. Försäljare måste lyssna på sina kunder för att vinna något på sitt företag jag tror det är därifrån uttrycket kunden har alltid rätt kommer ifrån.

Vi bär de nya kunskaperna med oss, för världen väntar på oss. Nu. Vi har makt som konsumenter! Det har du med.