Nyfiken på Ulrica Gath – rektor

Ulrica Gath har nyligen påbörjat sitt uppdrag som rektor på Holstagårdsskolan. Tidigare arbetade hon som biträdande rektor på Maria Parkskolan. Här delar hon bland annat med sig av sina bästa tips för att kunna vara en bra chef.

I Pedagogsajtens serie Nyfiken på får medarbetare svara på frågor från andra medarbetare. Den här gången svarar Ulrica Gath på frågor hon fått från Maria Pettersson – fritidspedagog.

Jag undrar hur du har det på din nya skola?

Tack Maria för att du frågar. Jag har det jättebra på min nya skola, Holstagårdsskolan. Jag har kommit till en skola som är fin både till att titta på och till innehållet. Jag känner mig redan stolt över att vara en del av skolan och för möjligheten att föra den framåt i utvecklingen tillsammans med alla grymma medarbetare. Tillsammans har vi bestämt oss för att utveckla skolan på ett hållbart sätt.

Är det någon större skillnad på dina arbetsuppgifter som biträdande rektor och rektor?

Det är inte så stor skillnad. Jag visste sedan tidigare, eftersom jag jobbat både som rektor och biträdande rektor, vad de olika uppdragen innebär. Som biträdande rektor med ett tydligt delegerat ansvar var mina tidigare arbetsuppgifter mycket lika de jag har idag, även volymerna är lika varandra.

En skillnad som jag upplever, och som jag hade förväntat mig, är att jag i mitt nya uppdrag har ett helhetsansvar och det kräver förstås en mer utvecklad helhetssyn på skolan än vad jag har behövt ha tidigare. Det är spännande. Jag känner också att jag kan påverka skolans utveckling på ett mer genomarbetat och övergripande sätt med helhetsansvaret som rektorsuppdraget innebär. Jag har skolan mer i mina händer nu vilket jag upplever som spännande och utmanande. Och framförallt kul.

Du har alltid varit en fantastisk chef; har du några bra tips som har lett till att du utvecklat dina färdigheter? Hur är en god chef i Helsingborgs stad?

Så fina ord Maria, tack!

Det är och har alltid varit viktigt för mig att vara nyfiken på de jag jobbar tillsammans med. Jag försöker ta mig tid att lyssna. Jag kan behöva betänketid för att göra kloka val eller ta genomtänkta beslut. Jag återkopplar gärna och följer upp möten eller dilemman jag eller någon annan hamnat i. Just att följa upp har för mig visat sig vara en enkel garanti för att inte fastna i problem och för att på riktigt kunna göra skillnad som märks.

Jag har också alltid funnit ett värde i att känna alla elever, kunna deras namn. Det har varit en framgång för mig i samarbetet både med eleverna, vårdnadshavarna och lärarna. Närvaro. Jag har försökt att finnas i klassrummen, för att jag är intresserad. Ingen ska behöva säga; vad vet hon, hon är ju aldrig här.

Alltså; lyssna nyfiket och följ upp. Lär känna medarbetarna och eleverna och var närvarande på flera sätt.

Och en sak till, som kanske ligger till grunden för det mesta i min roll, gör tydligt att det lönar sig att vara modig. Att mod leder till utveckling och förändring. Att det kanske inte alltid blir så bra men vad gör det? Tänk så mycket roligare jobbet blir när medarbetarna känner sig fria att vara modiga och prova nytt, kanske ibland lite tokiga och oprövade saker. Vad är det värsta som kan hända?

En god chef i Helsingborgs stad är modig och vågar prova nytt i olika sammanhang. En god chef i staden ser och uppskattar också alla möjligheter som finns och värdet av att arbeta i en välfungerande kommun. Under mina 17 år i staden, i olika uppdrag, har jag alltid upplevt att det finns stöd att hämta för det mesta. Det finns alltid någon att mejla, någon att ringa eller någon att boka tid med för att hitta svaren man söker i olika sammanhang. Det stödet är grymt att ha som chef. En god chef ser till att nyttja detta för att skapa sig de bästa förutsättningarna för att vara en god och kompetent chef. En god chef skapar sig en harmonisk arbetsdag och ser möjligheter i sitt uppdrag och är medveten om alla tillfällen för utveckling som finns. En god chef pratar spontant gott om sin arbetsplats på festen.

Min sista fråga är: har du peppat dina anställda i F-3 att delta i det fantastiskt exceptionella projektet Barnens H22 än?

Hahaha Maria, såklart har jag det. Uppdraget till oss chefer har varit glasklart; för ut H22 i verksamheterna, förankra och uppmuntra. Jag vet att du tidigt intresserade dig för detta Maria, projekt är ju ett av många områden som du älskar och lyckas med. Lycka till med Barnens H22 önskar jag dig och eleverna på f-3. Hälsa från mig!